Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
W myśl tej zasady pisać (ale także czytać) winniśmy niespiesznie, zatrzymując się raz po raz w środku zdania, przyglądając się jego formie, wsłuchując się w jego brzmienie, a potem dając mu się prowadzić przez kolejne akapity przypominające place niewielkiego miasta, i jeszcze dalej – poza język, poza literaturę. A wszystko po to, by odwlec nieuchronny koniec (lektury, wędrówki, życia), by wydłużyć czas, który zostaje, w którym jest miejsce na rozmowę i myślenie.
Kolejne edycje Festiwalu Conrada odbywają się w podobnym rytmie i w tym samym celu. Wraz z wybitnymi pisarkami i pisarzami z całego świata zatrzymujemy się przy książkach i zjawiskach, które stanowią punkty orientacyjne współczesnej kultury. Przypominamy też twórców nieżyjących, by w nowych odczytaniach ożywić ich myśl i zderzyć ją z naszymi – wykuwanymi dziś – ideami. Literatura jest dla nas zarówno formą działania, formą komunikacji, jak i formą istnienia... formą niezbywalną.
W drugim Magazynie Conradowskim prezentujemy Państwu kolejnych gości piątej edycji Festiwalu: Claudio Magrisa, triesteńskiego eseistę i prozaika, podróżnika i kronikarza duchowej historii Europy Środkowej; Anne Applebaum, amerykańską pisarkę i dziennikarkę, która w swych książkach portretuje historyczne oblicze Europy Wschodniej; Szczepana Twardocha, pilchowickiego prozaika, pisarza, który wadzi się nie tylko ze światem, ale także z własnym światopoglądem; oraz Ireneusza Kanię, genialnego multilingwistę i tłumacza, który przygotował nowy przekład wierszy Konstandinosa Kawafisa (w 150. rocznicę urodzin i w 80. rocznicę śmierci aleksandryjskiego poety).
Agnieszka Taborska zaś pisze o Maksie Ernście – wystawą jego grafik, kolaży i ilustracji otworzymy tegoroczną edycję Festiwalu.
GRZEGORZ JANKOWICZ dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada