Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wprowadzenie

Wprowadzenie

07.07.2013
Czyta się kilka minut
W „Podróży bez końca” Claudio Magris pisze, że opowiadanie powinno być jak wyprawa, w której nie chodzi o dotarcie do celu, lecz o samo przemieszczanie się, sam ruch w przestrzeni.
W

W myśl tej zasady pisać (ale także czytać) winniśmy niespiesznie, zatrzymując się raz po raz w środku zdania, przyglądając się jego formie, wsłuchując się w jego brzmienie, a potem dając mu się prowadzić przez kolejne akapity przypominające place niewielkiego miasta, i jeszcze dalej – poza język, poza literaturę. A wszystko po to, by odwlec nieuchronny koniec (lektury, wędrówki, życia), by wydłużyć czas, który zostaje, w którym jest miejsce na rozmowę i myślenie.
Kolejne edycje Festiwalu Conrada odbywają się w podobnym rytmie i w tym samym celu. Wraz z wybitnymi pisarkami i pisarzami z całego świata zatrzymujemy się przy książkach i zjawiskach, które stanowią punkty orientacyjne współczesnej kultury. Przypominamy też twórców nieżyjących, by w nowych odczytaniach ożywić ich myśl i zderzyć ją z naszymi – wykuwanymi dziś – ideami. Literatura jest dla nas zarówno formą działania, formą komunikacji, jak i formą istnienia... formą niezbywalną.
W drugim Magazynie Conradowskim prezentujemy Państwu kolejnych gości piątej edycji Festiwalu: Claudio Magrisa, triesteńskiego eseistę i prozaika, podróżnika i kronikarza duchowej historii Europy Środkowej; Anne Applebaum, amerykańską pisarkę i dziennikarkę, która w swych książkach portretuje historyczne oblicze Europy Wschodniej; Szczepana Twardocha, pilchowickiego prozaika, pisarza, który wadzi się nie tylko ze światem, ale także z własnym światopoglądem; oraz Ireneusza Kanię, genialnego multilingwistę i tłumacza, który przygotował nowy przekład wierszy Konstandinosa Kawafisa (w 150. rocznicę urodzin i w 80. rocznicę śmierci aleksandryjskiego poety).
Agnieszka Taborska zaś pisze o Maksie Ernście – wystawą jego grafik, kolaży i ilustracji otworzymy tegoroczną edycję Festiwalu.

GRZEGORZ JANKOWICZ dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]