Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Wioska Asteriksa

26 lat temu mieszkańcy miasta Kozarac byli więźniami obozów koncentracyjnych. Wrócili, odbudowali domy i znów głośno się śmieją. Na przekór tym, którzy chcieli ich wymordować.

Reklama

Wioska Asteriksa

Wioska Asteriksa

z Bośni i Hercegowiny
17.07.2018
Czyta się kilka minut
26 lat temu mieszkańcy miasta Kozarac byli więźniami obozów koncentracyjnych. Wrócili, odbudowali domy i znów głośno się śmieją. Na przekór tym, którzy chcieli ich wymordować.
ADAM GUZ / PAP
K

Kozarac jest największym muzułmańskim miasteczkiem w Krajinie – północno-zachodniej części Bośni, zdominowanej przez Serbów. Jej mieszkańcy mają odwagę patrzeć w oczy swoim prześladowcom, każdego dnia.

– Wróciliśmy do siebie i czujemy się u siebie. Nie damy się wygonić – podkreślają. Są pracowici, uparci, wielu się dorobiło. Nie chcą się czuć ofiarami, choć często słyszą, że to, co przeżyli, się nie zdarzyło.

– Tymczasem niemal każdy kozaracanin w 1992 r. trafił do obozu. Każdy, kogo nie zabili na miejscu, rzecz jasna – podkreśla Ervin Blažević.

Trudno uwierzyć, że Ervin ma ponad czterdziestkę. Stale się śmieje, błyska białymi zębami, skory do żartów jak nastolatek. W dżinsach i koszulce prawie tak wygląda, zdradza go tylko brzuszek i parę zmarszczek.

Ten były więzień obozu w pobliskim Trnopolju i były żołnierz muzułmańskiej armii wrócił do Kozarca jako...

17352

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Probleme tego artykulu jest pomieszanie faktu z fikcja, ktora uznawana jest za fakt. Prosze porownac ponizszy cytat z odnosnym fragmentem artykulu: "ITN filmed them through a barbed wire fence. focusing on a very thin young man named Fikret Alic. (Chodzi o tego samego mezczyzne i miejsce)" "..the background of this famous image was described by German journalist Thomas Deichmann: [..] The barbed wire in the picture is not around the Bosnian Muslims; it is around the cameraman and the journalists. It formed part of broken-down barbed wire fence encircling a small compound that was next to Trnopolje camp. The British news filmed from inside this compound." W sprawie liczb. "According to International Red Cross data, in the autumn of 1992 a total of 2692 civilians were being held in 25 detention centers. Of these , 1203 detainees were held by Bosnian Serbs in eight camps; 1061 by Muslim forces in twelve camps; and 428 by Croats in five camps. Zas w calym konflikcie ocenia sie, ze zginelo od 30 tys do 50 tys. osob lacznie (on all sides). wg. SIPRI Yearbook Jak z tego widac obozy byly po obu stronach barykady i torturowali oraz mordowali zarowno Serbowie jak tez Chorwaci czy Muzulmanie z Bosni. Zas podane liczby daja pewna perspektywe. Jednoczesnie proba przedstawiania konfliktu w rozpadajacej sie Jugoslawii jako walki dobrych ( tu Muzulmanow z Bosni) ze zlymi Serbami jest swiadomym wypaczaniem historii. Jak podaje jeden z badaczy: "The reality was complex, and steeped in lies, myth , and history". "...a pathetic story of innocent victims on one side and an evil villain on the other."

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]