Reklama

Transatlantyk się buja

Transatlantyk się buja

03.07.2007
Czyta się kilka minut
Kwestia wizerunku Polski za granicą budziła ostatnio emocje większe niż zazwyczaj, a ich temperatura wzrosła szczególnie po szczycie w Brukseli. A gdyby tak wyjść poza spór między tymi, którzy wieszczą plagi egipskie, jakie ściągnie konfliktowa i niekompetentna ekipa rządząca, a wyznawcami przekonania, że reputacja twardych obrońców własnych interesów przyniesie nam rozliczne korzyści?.
O

Obawiam się, że obie postawy są w dużo większym stopniu wyrazem stosunku do koncepcji politycznej i stylu jej realizowania przez braci Kaczyńskich niż namysłu nad rzeczywistą reputacją Polski za granicą. Na usprawiedliwienie obu stron należy powiedzieć, że trudno rozmawiać o "rzeczywistej reputacji Polski" i zachodzących w niej zmianach, ponieważ kolejne ekipy nie przeprowadzają systematycznych badań wizerunku kraju za granicą. Jedynym wyjątkiem są sondaże realizowane w związku z kolejnymi wystawami EXPO na temat opinii o Polsce i Polakach. Dzięki nim wiadomo np., że choć Hiszpanie o Polsce wiedzą niewiele, uważają nas za ludzi pracowitych, mądrych, uczciwych, tolerancyjnych, towarzyskich, wykształconych i przedsiębiorczych. Żebyśmy nie popadli w samozachwyt, krytykują nas równocześnie za malkontenctwo, pesymizm, roszczeniowość i egocentryzm. Z kolei Chińczycy, którzy...

8467

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]