Reklama

Portret kolekcjonerki

Portret kolekcjonerki

30.01.2005
Czyta się kilka minut
Siwowłosa, w mieniącej się złotem długiej sukni, siedzi na marmurowym bizantyjskim tronie w ogrodzie swej weneckiej siedziby; towarzyszą jej trzy małe psy egzotycznej rasy lhassa apso. Kim była ta kobieta, tak zdecydowanie spoglądająca w obiektyw Lorda Snowdona, męża angielskiej księżniczki Małgorzaty? Kim była twórczyni jednej z najsłynniejszych kolekcji sztuki zeszłego stulecia?.
A

Anton Gill rozpoczyna swoją opowieść niby przykładny uczeń Hitchcocka - od katastrofy. I to nie byle jakiej, bo “Titanica". Wśród ofiar tej katastrofy znalazł się bowiem Benjamin Guggenheim, ojciec czternastoletniej wówczas Peggy. Wedle relacji świadka, Benjamin oraz jego sekretarz Victor Giglio, przebrani w wieczorowe stroje, pomagali kobietom i dzieciom dostać się do szalup, rezygnując z prób ratowania własnego życia. Benjamin miał powiedzieć: “Włożyliśmy najlepsze ubrania i jesteśmy przygotowani, aby pójść na dno jak dżentelmeni". Śmierć przyszła w chwili, gdy zarówno finanse Benjamina, odsuniętego przez braci od udziału w świetnie prosperujących rodzinnych firmach, jak i jego małżeństwo znajdowały się w kryzysie. Po katastrofie bracia zachowali się lojalnie: uporządkowali sprawy zmarłego, zapewniając wdowie i trzem córkom bezpieczny byt.

Benjamin i jego...

8064

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]