Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Opera, czyli poezja i miłość

Opera, czyli poezja i miłość

07.03.2004
Czyta się kilka minut
1. Na otwarcie przybrana w fioletowy kostium Tytania strzela do ubranego w bordowy kubrak Oberona. Pomiędzy nimi, na wielkim stole, siedzi Puk, złośliwy chochlik o niewiadomej płci: ma ciemną brodę, a jego nagi tors zdobi czarny biustonosz. Nigdy nie wypowie słowa, będzie tylko tańczył, nie dowiemy się więc, jaki ma głos. Za moment przy tym samym stole stają ubrani w fioletowe garnitury śmiertelnicy-urzędnicy; kilku z nich schowa się pod blatem i po kryjomu zacznie snuć plan (“Come, let us leave the town"). Są już w lesie, zasypiają “na stojąco" trzymając przy głowach jasne poduszki (“Hush, no more"). Nad ranem Tytania zbudzi się po spędzonej z osłem nocy; w niewinnej bieli wyśpiewa samotnie lament-pragnienie (“O let me weep!")...
T

Te fragmenty pochodzą z inscenizacji “The Fairy Queen" Henry Purcella zrealizowanej w English National Opera w 1995 roku. Reżyserował David Poutney, choreografię i układ scen przygotowała Quinny Sacks, dyrygował Nicholas Kok. Śpiewali, między innymi, Yvonne Kenny (Tytania), Thomas Randle (Oberon), Michael Chance (Śmiertelnik), tańczyli Simon Rice (Puk) oraz Arthur Pita (Chłopiec). Przedstawienie jest zachwycające, bajecznie kolorowe, lekkie i frywolne, nie pozwala o sobie zapomnieć. Ono właśnie, jak sądzę, stało się inspiracją poematu Julii Hartwig “Wariacje na temat opery Henry Purcella »The Fairy Queen«" opublikowanego w poprzednim numerze “TP". Telewizyjną realizację londyńskiego spektaklu przed kilku laty pokazała Telewizja Polska, materiał został także wydany na płycie DVD przez niemiecki Art Haus Musik.

2. Premiera “The Fairy Queen"...

8569

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]