Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Nieznośne resztki

Nieznośne resztki

09.05.2016
Czyta się kilka minut
Książka Aldony Kopkiewicz to poemat o świetle i śmieciach.
N

Napięcie między tymi dwoma żywiołami, nieustannie ustępującymi sobie miejsca, kształtuje posępny i nieprzyjazny krajobraz. Promienie słońca, które co jakiś czas, w zupełnie nieoczekiwanym momencie, przebijają się zza chmur, lub też białe plamy na obrazie z tomografu rozlewające się po czarnej kliszy – te wszystkie drobne rozbłyski na moment pozbawiają świat jego materialności. Bez nich przestrzeń zamienia się w chaotyczne i trudne do zniesienia skupisko rzeczy, których sens istnienia już dawno uleciał. Świat, który tworzy Kopkiewicz w „Sierpniu”, to przypadkowa suma odpadków, resztek, często zwyczajnych śmieci, z którymi nie wiadomo co zrobić.

To wizja radykalna i przerażająca, ale jednocześnie boleśnie prawdziwa. Punktem kulminacyjnym poematu, dla którego dialektyka światła i ułomnych przedmiotów przygotowuje scenę, jest śmierć bliskiej osoby. A konkretniej – bezradność ogarniająca w obliczu martwego ciała. Umieranie nie polega na odchodzeniu – w rzeczywistości pozbawionej transcendencji nie ma gdzie odejść. Wszystko, co pojawiło się na świecie, będzie istniało na nim długo, o wiele dłużej, niż byśmy sobie tego życzyli.
Na szczęście czasem trafia się zagubiony promień słońca. ©

​ALDONA KOPKIEWICZ, SIERPIEŃ, Wydawnictwo Lokator, Kraków 2015

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]