Reklama

Nie ma przykazań medialnych

Nie ma przykazań medialnych

30.01.2006
Czyta się kilka minut
Kiedy 10 lat temu powierzono mi prowadzenie Rady Etyki Mediów, przyszedł po wywiad młody dziennikarz. Utyskiwaliśmy nad szerzącym się łamaniem przykazań. Ja mówiłam o dziesięciorgu. On skonstatował: "O wiele bardziej zobowiązujący jest choćby zapis jednego z dziennikarskich kodeksów amerykańskich zabraniający dziennikarzom przyjmowania prezentów droższych niż pięć dolarów.
M

Moje pokolenie wyszło z PRL-u z nadwątloną armature moral, jak wybitny pedagog Maurice Debesse nazwał uwewnętrzniony zbiór podstawowych zasad kierujących postępowaniem człowieka. Daliśmy sobie (nie wszyscy, naturalnie) wmówić ich względność. Na tę sytuację moralnego spustoszenia przyszły niebawem pokusy kształtującego się rynku medialnego: konkurencja i nowe trendy cywilizacyjne, jak egoizm, promowanie młodości i doczesności.

Siedem ważnych zasad

Zgadzając się z opisem kondycji moralnej mediów, przedstawionym w tekście ("TP" nr 2/06), akcentuję mocno jedno: moje doświadczenie dziennikarskie

i dziesięcioletnia praca w REM mówią, że w środowisku mediów mamy do czynienia z zapoznaniem podstawowych norm moralnych, a nie jedynie z ich nieprzestrzeganiem.

Jeśli przyjmiemy, że ludzie mediów wiedzą,...

10022

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]