Najkrótszy i najdłuższy

26.08.2019

Czyta się kilka minut

Szkocka linia lotnicza Loganair, obsługująca najkrótszy rejs pasażerski świata (lot między wyspami Westray i Papa Westray na Orkadach trwa ok. minutę i jest krótszy od pasów startowych na Okęciu), zamierza na tej trasie wprowadzić, jako pierwsza w świecie, samolot napędzany elektrycznością. Nie będzie to nowy model – do 2022 r. Loganair chce przebudować turbośmigłowe silniki swoich samolotów, aby mogły być zasilane z baterii.

Z kolei w październiku australijskie linie Qantas przeprowadzą pierwszy lot testowy na trasie z Londynu lub Nowego Jorku do Sydney. Cel: sprawdzić, jak załogi i pasażerowie zareagują na 19-godzinną podróż non stop. Dotychczas rejsy na tej trasie trwały 4 godziny dłużej, ale miały międzylądowania w Singapurze. Naukowcy m.in. zmierzą pilotom poziom melatoniny, będą też obserwować wpływ pory dnia, światła w kabinie, kolejności podawania posiłków, a nawet pokładowego systemu rozrywki na samopoczucie i rytm dobowy pasażerów. W tych ostatnich wcielą się pracownicy Qantas.

Tak długie loty są dziś coraz bardziej opłacalne, bo dwusilnikowe boeingi 787 i airbusy A350 spalają mniej paliwa od wielkich jumbo jetów; wolno im też oddalić się od najbliższego lotniska zapasowego nawet na odległość 5 godzin lotu (tyle, w razie awarii, przelecą na jednym silniku), co jest istotne przy planowaniu tras nad oceanami. Ultradługie loty to jednak wciąż margines lotnictwa – na ok. 20 tys. samolotów pasażerskich latających każdego dnia na świecie tylko dziewięć maszyn podróżuje na takich trasach. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 35/2019