Reklama

Na skróty

Na skróty

22.05.2005
Czyta się kilka minut
W Berlinie odsłonięto Pomnik Pomordowanych Żydów Europy, zaprojektowany przez amerykańskiego architekta Petera Eisenmana. Pomiędzy Bramą Brandenburską, Reichstagiem a Placem Poczdamskim zbudowano labirynt z 2,7 tys. betonowych kloców. Pod nim znajdują się podziemne sale wystawowe, w których eksponuje się dokumenty o Zagładzie. Nad kształtem pomnika dyskutowano 11 lat, niektórzy nie wyobrażali sobie, jak abstrakcyjne dzieło miałoby stać się symbolem pamięci i przestrogą. Po otwarciu pomnika-muzeum prasa niemiecka chwali dzieło Eisenmana, pisząc, że pomnik jest “placem budowy niemieckiej pamięci". 8 maja w Warszawie zmarła Małgorzata Lorentowicz-Janczar, niezapomniana Radczyni z “Wesela" Wajdy. Grała w filmach Kawalerowicza, Skolimowskiego, Baera, występowała m.in. w warszawskim Teatrze Ateneum, Teatrze Dramatycznym i Powszechnym. Była sanitariuszką podczas Powstania Warszawskiego. Maria Janion o Polsce po śmierci Papieża. “Wielkie widowisko medialne nie stworzyło podstaw do jakiejkolwiek rzeczywistej debaty nad znaczeniem pontyfikatu Jana Pawła II - mówi prof. Janion w “Polityce". - Nie wiem, czy istnieje pokolenie Jana Pawła II, czy to tylko pobożne życzenie. Nie widzę jakichś znamion wielkiej metanoi, przemiany. Nie może być bowiem wielkiej przemiany bez wielkiej pracy intelektualnej. Należałoby przedefiniować rozmaite pojęcia, gdyż młodzież styka się dziś w Polsce z wszystkimi problemami współczesnego świata, który nas atakuje i którego jesteśmy cząstką. Globalizacja i jej konsekwencje społeczne, moralne, pogoń za zyskiem, »magiczny świat konsumpcji«, ale także bezrobocie, osamotnienie - to wszystko jest efektem włączenia się w procesy światowe. Na co wszystko młodzież otrzymuje odpowiedź ojca Macieja Zięby (...), że teraz po śmierci papieża ważne są cztery R: to jest religia na pierwszym miejscu, dalej rozsądek, rynek i rodzina. A co ze spostrzeżeniem Ulricha Becka w »Społeczeństwie ryzyka«, że istnieje sprzeczność między rynkiem pracy i rodziną, sprzeczność prowadząca do przewagi samotnych jednostek oraz rozkładu rodziny?". 13 maja w Centrum Sztuki Współczesnej otwarto wystawę “Polka. Medium, cień, wyobrażenie", przygotowaną pod kierunkiem Marii Janion. W kilku miastach odwołano występy Teatru Bolszoj - tak polscy widzowie reagują na przemówienie Władimira Putina z 9 maja, w którym prezydent Rosji nie wymienił Polski jako uczestnika antyhitlerowskiej koalicji. “Czy emocje prowokowane przez polityków nie wymykają się spod kontroli?" - pyta Maciej Nowak, dyrektor Teatru Wybrzeże. Abp Józef Życiński: “Nie wolno niechęci do Putina przenosić na Puszkina". Intelektualiści apelują “o zachowanie godności w obliczu manipulacji" i przypominają, że “kultura zbliża, a nie dzieli społeczeństwa i narody"; podkreślają też, że mamy do czynienia ze słabą sprzedażą biletów, którą media interpretują jako bojkot. Rzeczniczka prasowa moskiewskiego teatru ogłasza zaś, że trupa goszcząca w Polsce nie ma nic wspólnego z Teatrem Bolszoj. Trwa Rok Polsko-Niemiecki, lecz nikt w Niemczech o nim nie wie, bo organizatorzy, m.in. Instytut Polski, nie zadbali o reklamę. Imprezy oglądają jedynie zaproszeni politycy i urzędnicy. Warto przypomnieć słowa Beaty Stasińskiej, szefowej Wydawnictwa W.A.B., która niedawno powiedziała: “Najpierw długo nic się nie robi, a potem nagle pada hasło »Rok polski w...« Organizatorzy zaczynają na gwałt szukać ludzi i środków (...), a efekt bywa opłakany, bo promocja kultury polskiej za granicą opiera się przede wszystkim na systematycznej pracy. (...) Tymczasem na świecie działania promocyjne są traktowane jak inwestycja, bo na artystach i kulturze się zarabia. Pieniędzy nam brakuje, dlatego każdą złotówkę na promocję powinniśmy dobrze wydawać. Czas, żeby zajęli się tym menedżerowie"... ...albo Kołakowski. “Jeśli obraz Polski tworzy się z nieskończonej mozaiki oddziaływań, to w procesie tym twórczość Leszka Kołakowskiego stała się narzędziem wyjątkowo skutecznym" - powiedział szef MSZ Adam Daniel Rotfeld, wręczając filozofowi dyplom za wybitne zasługi w promocji Polski w świecie. Sławomir Pietras i Mariusz Treliński szefami warszawskiej Opery Narodowej. “Duet Pietras-Treliński - komentuje Jacek Hawryluk - nie wróży zmian na lepsze. Na miejscu dyrektora generalnego widziałbym zupełnie nową osobę, krewkiego menedżera niepowiązanego z układami - wyłonionego w drodze merytorycznego konkursu, a nie powołanego w wyniku ministerialnego namaszczenia, pobłogosławionego przez związki zawodowe, który by bez kompleksów przeprowadził drastyczną, acz niezbędną reformę. (...) Treliński jako szef artystyczny daje pewną nadzieję, choć nie wiem, czy artyście tej klasy potrzebny jest państwowy stołek". Seamus Heaney, laureat literackiej Nagrody Nobla, oraz prof. Bronisław Geremek otrzymali doktoraty honoris causa UJ. Wydawnictwo Literackie zakończyło edycję “Dzieł zebranych" Stanisława Lema; ostatni tom to “Lata czterdzieste. Dyktanda". Z tej okazji w Krakowie zorganizowano Kongres LEMologiczny, z udziałem astronomów, literaturoznawców, przyjaciół i czytelników Lema. Towarzyszyło mu m.in. czytanie “Cyberiady" w Bunkrze Sztuki oraz zlot istot pozaziemskich. W Krakowie zakończył się I Światowy Kongres Tłumaczy Literatury Polskiej, zorganizowany przez Instytut Książki oraz UJ i Willę Decjusza. W kongresie uczestniczyło 174 tłumaczy z 50 krajów. Nagrodę Transatlantyk (statuetkę i 10 tys. euro) przyznano Henrykowi Beresce, który przełożył na niemiecki ponad 100 książek. Pozaregulaminową nagrodę przyznano Stanisławowi Barańczakowi za wkład w promocję naszej literatury w świecie anglosaskim i za imponujący dorobek translatorski. Na 38. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Houston nagrodzono trzy polskie filmy fabularne: “Warszawę" Dariusza Gajewskiego, “Rozdarcie, czyli Gombro w Berlinie" Wiesława Saniewskiego, “Królową chmur" Radosława Piwowarskiego oraz dokumenty: “Co czuje bocian?" Katarzyny Maciejko-Kowalczyk i “Na krawędzi" Moniki Górskiej. Wszystkie wyprodukowała Agencja Filmowa TVP. Ci, którzy już widzieli “Zemstę Sithów" - trzecią część “Gwiezdnych wojen" - twierdzą, że to najlepsza część sagi George’a Lucasa; Steven Spielberg podobno płakał podczas pokazu przedpremierowego w Los Angeles. Europejska premiera odbędzie się na festiwalu w Cannes, gdzie Lucas otrzyma nagrodę za całokształt twórczości. Polska premiera: 19 maja. Recenzenci “Rzeczpospolitej" i “Wyborczej" o dwóch premierach. Janusz R. Kowalczyk był na “Zaratustrze" Krystiana Lupy w Teatrze Starym. “Przedstawienie kipi od nadmiaru reżyserskiej pychy. Jego utożsamienie się z nietzscheańskim »nadczłowiekiem« wydaje się tym bardziej niestosowne, że widowisko, które popełnił, jest totalną klęską (...) pozbawione siły wyrazu, mętne, bełkotliwe, manieryczne, puste i niemiłosiernie długie". Zdaniem Kowalczyka w przedstawieniu nie ma żadnej poruszającej sceny i intrygującej roli, oburzająca jest postać Ostatniego Papieża, którego spotyka Zaratustra. “W kontekście niedawnego odejścia Ojca Świętego koncept to - najłagodniej mówiąc - nietaktowny". Natomiast Joanna Targoń z “Wyborczej" była na “Zaratustrze" Krystiana Lupy w Starym: “To spektakl olśniewający. Lupa niczego nie upraszcza, nie tłumaczy, pokazuje drogę Zaratustry w całej jej niejasności i zawikłaniu, całej jej prawdzie. A że prawda ta przełożona jest po mistrzowsku na ciała aktorów, żywą materię teatru, można ją odczuć, wchłonąć w siebie, a potem zrozumieć".
(

(js)

4

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]