Reklama

Muzeum na przyszłość

Muzeum na przyszłość

03.09.2007
Czyta się kilka minut
Być może cała ta młoda sztuka z Polski to dla nas tylko atra­kcja jednego czy dwóch sezonów i wkrótce o niej zapomnimy. Jednak jakaś jej część przeżyje swoją własną sławę i będziemy chcieli do niej wracać.
K

Kilka lat temu, w katalogu wystawy "Bielska Jesień", towarzyszącej konkursowi malarskiemu w Bielsku-Białej, wyliczałem powody małego zainteresowania sztuką w Polsce. W konkursie nagrodę wziął Wilhelm Sasnal z Tarnowa, o którym żaden tandetny magazyn ani światły dziennik wówczas nie napisał, a wyróżnienia otrzymali m.in.: Paulina Ołowska z Trójmiasta, o której zaczęto pisać dopiero niedawno, i Piotr Janas z Warszawy, o którym nadal nikt nie pisze w gazetach, niestety. A powody niskiej pozycji sztuki?

W kraju bez rzeczy

Wymieńmy historycznie późne pojawienie się u nas zorganizowanych form uczenia, wystawiania i publicznego omawiania sztuki, takich jak akademia, salony, galerie, muzea i fachowe periodyki. Pozycja polityczna i perspektywa egzystencjalna Polaków były przez dwieście lat trwale niepewne, rolę najważniejszego...

14287

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]