Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Inna droga

Inna droga

23.10.2016
Czyta się kilka minut
Wiele festiwali muzyki dawnej konstruuje swoje programy wokół przewodnich tematów monograficznych albo regularnie celebruje muzyczne rocznice.
Corina Marti Fot. Cezary Zych
P

Poznań Baroque próbuje iść inną drogą, wsłuchując się w to, co muzycy mówią, gdy zadajemy im pozornie zwyczajne pytania: „co was w tej chwili najbardziej interesuje?”, „jaki repertuar wydaje się wam najbardziej inspirujący?”, „co stanowi dla was największe wyzwanie?”. No i oczywiście: „co daje wam największą satysfakcję?” albo „z kim spośród podziwianych przez was muzyków, z którymi nigdy nie pracowaliście, chcielibyście się spotkać?”.

Odpowiedzi układają się w fascynujący swoją różnorodnością i nieprzewidywalnością kolaż, który odzwierciedla to, czym żyje dzisiaj międzynarodowe środowisko wykonawców muzyki dawnej. Spotykamy w nim postawy konserwatywne i progresywne, nieprzemijające zainteresowanie repertuarowym kanonem i pasję odkrywania rzeczy zupełnie nieznanych. Nacisk na technikę i wirtuozerię, a zaraz obok myślenie zespołowe.

Twórców festiwalu szczególnie interesuje to, co proponują muzycy, którzy mają swoje zdanie, nie boją się eksperymentować, dyskutują z obowiązującymi standardami wykonawczymi. Większość z nich to ludzie wciąż bardzo młodzi, ale zaskakujący artystyczną dojrzałością. Towarzyszenie im i tworzenie warunków dla ich rozwoju jest jednym z najważniejszych celów festiwalu.

Poznań Baroque to miejsce, gdzie możemy obserwować, jak zmienia się współczesne rozumienie muzyki barokowej. Te zmiany są zwykle bardzo subtelne, ale obserwowane systematycznie na przestrzeni lat, układają się w całość, której nie możemy co prawda nazwać kolejną barokową rewolucją, ale możemy podziwiać ją za świeżość, oryginalność i poziom wykonawczy, o którym jeszcze kilkanaście lat temu nikomu się nie śniło. ©

CEZARY ZYCH jest dyrektorem artystycznym festiwalu.

Poznań Baroque trwa od 4 do 12 listopada. Koncerty, przynajmniej dwa dziennie, odbywają się w Centrum Kultury Zamek, poza dwoma w Teatrze Polskim. W ich ramach publiczność spotykać się będzie z artystami przygotowującymi różne programy – np. Corina Marti i jej zespół La Morra przedstawi kolejno program „Utopia”, sięgający od średniowiecza do Monteverdiego, swego rodzaju teatralną maskę z muzyką angielskiego baroku, a także zilustruje muzyką średniowieczne fantastyczne imaginarium w programie „Szalony Oseletto”. Ale słuchacze spotkają się też z uznanymi gwiazdami w sztandarowym repertuarze, np. Allanem Rasmussenem w „Wariacjach Goldbergowskich” Bacha.

Koncertów słuchać będzie można w internetowych transmisjach radia Merkury Klasyka – merkuryklasyka.pl

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]