Reklama

Ich ból trwa

Ich ból trwa

19.09.2017
Czyta się kilka minut
Litografia obok, autorstwa kanadyjsko-karaibskiej artystki wizualnej Joscelyn Gardner, odwołuje się do aborcji dokonywanych kiedyś przez niewolnice na Karaibach.
„Coffea arabica (Clarissa)”, 2011 JOSCELYN GARDNER / BUNKIER SZTUKI
B

Biali właściciele i nadzorcy plantacji systematycznie je gwałcili, ich ciała miały służyć produkcji nowych niewolników. By nie wydawać dzieci na świat pełen cierpień, wykorzystując właściwości roślin, doprowadzały one do poronień. Karano je wtedy, nakładając na szyje żelazne obroże.

Prace Gardner i innych twórców z Afryki, Europy, Karaibów i obu Ameryk złożyły się w Krakowie na niezwykłą wystawę – opowieść o paradygmacie kolonialnym, wciąż zaskakująco silnie obecnym w naszym myśleniu. A także: o stawianiu czoła traumatycznej przeszłości. ©℗

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Od 25 maja 2019 r., godz. 0:00, do zakończenia głosowania do Parlamentu Europejskiego trwa CISZA WYBORCZA. W tym czasie nie wolno prowadzić agitacji wyborczej. Dowiedz się więcej >> 

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]