Ich ból trwa

Litografia obok, autorstwa kanadyjsko-karaibskiej artystki wizualnej Joscelyn Gardner, odwołuje się do aborcji dokonywanych kiedyś przez niewolnice na Karaibach.

19.09.2017

Czyta się kilka minut

„Coffea arabica (Clarissa)”, 2011 / JOSCELYN GARDNER / BUNKIER SZTUKI
„Coffea arabica (Clarissa)”, 2011 / JOSCELYN GARDNER / BUNKIER SZTUKI

Biali właściciele i nadzorcy plantacji systematycznie je gwałcili, ich ciała miały służyć produkcji nowych niewolników. By nie wydawać dzieci na świat pełen cierpień, wykorzystując właściwości roślin, doprowadzały one do poronień. Karano je wtedy, nakładając na szyje żelazne obroże.

Prace Gardner i innych twórców z Afryki, Europy, Karaibów i obu Ameryk złożyły się w Krakowie na niezwykłą wystawę – opowieść o paradygmacie kolonialnym, wciąż zaskakująco silnie obecnym w naszym myśleniu. A także: o stawianiu czoła traumatycznej przeszłości. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 39/2017