Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Ich ból trwa

Ich ból trwa

19.09.2017
Czyta się kilka minut
Litografia obok, autorstwa kanadyjsko-karaibskiej artystki wizualnej Joscelyn Gardner, odwołuje się do aborcji dokonywanych kiedyś przez niewolnice na Karaibach.
„Coffea arabica (Clarissa)”, 2011 JOSCELYN GARDNER / BUNKIER SZTUKI
B

Biali właściciele i nadzorcy plantacji systematycznie je gwałcili, ich ciała miały służyć produkcji nowych niewolników. By nie wydawać dzieci na świat pełen cierpień, wykorzystując właściwości roślin, doprowadzały one do poronień. Karano je wtedy, nakładając na szyje żelazne obroże.

Prace Gardner i innych twórców z Afryki, Europy, Karaibów i obu Ameryk złożyły się w Krakowie na niezwykłą wystawę – opowieść o paradygmacie kolonialnym, wciąż zaskakująco silnie obecnym w naszym myśleniu. A także: o stawianiu czoła traumatycznej przeszłości. ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]