Efekt meshuggah

Któż nie słyszał o "efekcie Mozarta"? Jeno głusi. Wszyscy inni wiedzą, że naukowo udowodniono związek pomiędzy słuchaniem muzyki klasycznej a wzrostem potencji intelektualnej.

09.08.2011

Czyta się kilka minut

Wszyscy inni nabywają masowo - jeśli nie nagrania sonat Wolfganga Amadeusza, to chociaż supermarketowe składanki z cyklu "Baby Einstein" - i katują się bezlitośnie "poważką". Męczą siebie, męczą bliskich, męczą dzieci - gdyż wiedzą, że w ten sposób im się polepszy, gdyż intelekt wzrośnie, a wzrost intelektu przekłada się na wzrost życiowej stopy, więc niech Mozart leci, niech ktoś gra Mozarta. Ludzie nie są głusi na rzeczywistość, i wiedzą, że nie ma granka, nie ma sianka - parafrazując powiedzenie reprezentacyjnego ongiś trenera Janusza Wójcika. Niech Mozart wejdzie przez uszy i powiększy mózgoczaszkę, niech harmonia sfer niebieskich poszarzy komórki, skoro tak wypadło z badań, skoro efekt Mozarta, skoro Mozart genialny - genialny i ty.

Skąd to wiemy? W 1993 r. zagrano grupie amerykańskich studentów sonatę Mozarta, po czym przeprowadzono testy. Okazało się, że "melomani" wypadli lepiej w testach na inteligencję przestrzenną. Lepiej od kogo? Od tych, którzy musieli słuchać monotonnego mamrotania, oraz od tych, którzy siedzieli w ciszy. Mozart rządzi? Tak, ale tylko przez 10-15 minut, bo tyle trwa "efekt", no i tylko jeśli chodzi o pewien typ inteligencji. Wyniki opublikowano w "Nature".

Wtedy ruszyła medialna lawina. Z igły widły. Gazety, tygodniki, telewizja śniadaniowa. Fragmenty artykułu trafiły pomiędzy półki sklepowe w "dobrych sklepach muzycznych". W końcu naukowcy zaczęli otrzymywać telefony z pogróżkami od śmiertelnie obrażonych fanów rocka i country. I tak to trwa, podczas gdy chodzi o to, że słuchanie muzyki, którą się lubi, stymuluje mózg do efektywniejszej pracy.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 33/2011