Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Drogi do Boga

Drogi do Boga

27.07.2011
Czyta się kilka minut
"Wiemy oczywiście - tłumaczy Ali Abi Issa - że Żydzi mówią o swojej religii jako jedynej prawdziwej oraz że podobnie uważają wyznawcy Chrystusa. Według mnie, wierzącego muzułmanina, rację mam ja, według rabina - on, a według chrześcijanina - to on właśnie jest wyznawcą prawdziwego Boga".
D

Dlatego - wyjaśnia dalej - Koran daje receptę, w jaki sposób rozmawiać z ludźmi Księgi. Nie jesteśmy w stanie ustalić wspólnego stanowiska co do różnic między nami, pozostawmy więc te różnice Bogu... Tymczasem przesłanie koraniczne brzmi następująco: »Każda (religia) ma swój kierunek, w jakim (wierny) się zwraca. Zatem prześcigajcie się wzajemnie w czynieniu dobra«".

Autor tych słów był jednym z rozmówców Beaty Deskur i Tomasza Królaka, którzy w latach 2008-09 w kanale Religia.tv prowadzili program "Archiwum X Kościoła". Książka, która na podstawie programu powstała, jest znakomita. Żywe rozmowy z żydami, chrześcijanami i muzułmanami o tym, w co i jak wierzą, przynoszą bogatą wiedzę o trzech wielkich religiach i doświadczenie obcowania z Innym. Autorzy są dobrze przygotowani i wiedzą, o co pytać, a zaproszeni są nie tylko kompetentni, ale także zaangażowani w to, o czym mówią. Tematy kolejnych rozmów są te same: Bóg i człowiek; święta i kluczowe momenty życia; modlitwa; kobieta, mężczyzna; rodzina, małżeństwo; seks, prokreacja, antykoncepcja; bioetyka, zło, grzech, szatan; śmierć, sprawy ostateczne; wobec innych religii.

Choć książka nie jest traktatem religioznawczym, zawiera tak wiele informacji, że polecałbym ją wręcz jako lekturę szkolną. Wzajemna ignorancja, powierzchowne, często fałszywe stereotypy utrwalają uprzedzenia i uniemożliwiają dialog międzyreligijny. Czy taki dialog jest w ogóle możliwy?

"Co odpowiedziałby Pan tym - pytają autorzy Alego Abi Issę - którzy wskazując na islamskich fundamentalistów, przekonują, że z islamem dialogu prowadzić nie należy, bo nie jest to religia pokoju?". "W każdej społeczności - odpowiada - istnieją ludzie, którzy nie potrafią żyć z innym, nie potrafią nie wykluczać innego. Wada ta towarzyszy przeważnie doktrynerom, którzy zdarzają się we wszystkich religiach, oraz występuje wśród ludzi, którzy nie umieją myśleć inaczej niż egocentrycznie. Ludzie dialogu powinni robić wszystko, by takim zjawiskom przeciwdziałać. Nie powinni zakładać natychmiastowego wyeliminowania takich zjawisk, ale czynić cokolwiek dobrego, by temu przeciwdziałać".

Dzięki temu, że na reprezentantów katolicyzmu wybrano znakomitych rozmówców (o. Jan A. Kłoczowski, ks. Wincenty Myszor, nieżyjący już o. Jan Bereza, Elżbieta Adamiak, o. Mirosław Pilśniak, o. Ksawery Knotz, s. Barbara Chyrowicz, o. Henryk Pietras, o. Jacek Salij i o. Adam Wąs), katolicy mogą się wiele dowiedzieć o własnej religii. Ta katolicka katecheza w kontekście innych (by nie powiedzieć: w konfrontacji z nimi) nabiera niebywałej dynamiki.

Próbowałem też śledzić te rozmowy pod kątem sposobu mówienia o swojej wierze przez jej wybitnych przedstawicieli. Żydów znamionuje pewność tych, którzy od samego Boga otrzymali objawienie. Muzułmanie, bardziej niż inni, nie mogą się oprzeć pokusie "reklamy". To najczęściej oni podkreślają, że wskazane przez islam sposoby życia są lepsze niż w innych religiach. Katolicy w duchu zalecenia św. Piotra "Abyście umieli zdać sprawę z nadziei, która jest w was" przywiązują dużą wagę do uzasadnienia swego stanowiska. Dlatego ich wypowiedzi nazwałem "katechezą". Jest to cenny wkład. Na przykład bez tego, co o dialogu międzyreligijnym mówi o. Adam Wąs - misjonarz, islamolog i religioznawca - biedny katolik mógłby się pogubić.

I jeszcze jeden szczegół, o którym trudno nie wspomnieć. Rozmówcy, bez względu na wyznawaną religię, często przywołują postać Jana Pawła II jako tego, który nie tylko głosił potrzebę dialogu międzyreligijnego, ale także go prowadził. O. Wąs wyraził nawet nadzieję, że po kanonizacji Jan Paweł II zostanie ogłoszony patronem tego dialogu.

Beata Deskur, Tomasz Królak, Drogi do Boga. Żydzi, chrześcijanie i muzułmanie o sobie Częstochowa 2011, Edycja św. Pawła

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodził się 25 lipca 1934 r. w Warszawie. Gdy miał osiemnaście lat, wstąpił do Zgromadzenia Księży Marianów. Po kilku latach otrzymał święcenia kapłańskie. Studiował filozofię na Katolickim...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]