Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Długi nie do spłacenia

Długi nie do spłacenia

25.07.2017
Czyta się kilka minut
Wymiar polityczny wystaw sprawia, że etyka zastąpiła tu estetykę. Prace przestają funkcjonować jako dzieła sztuki. Dlatego w Kassel artyści nas nie usypiają.
Britta Marakatt-Labba, „Historja”, 2003–07. Fragment kilkumetrowej tkaniny opowiadającej historię ludu Sámi. ROBERT ZAKRZEWSKI
W

W 1959 r. 23-letni Hans Haacke, dziś jedna z najważniejszych postaci współczesnej sztuki, pomagał w wieszaniu prac i pilnował ich podczas wystawy w Kassel. Robił też zdjęcia zwiedzającym. Utrwalał ich reakcje na widok wystawionych wtedy dzieł od Picassa i Kandinskiego po Pollocka i Moore’a. Od tego czasu organizowana co pięć lat i trwająca sto dni wystawa, kultowe już documenta (pisane właśnie z małej litery), stała się jedną z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszą w świecie współczesnej sztuki. Anektuje ona całe Kassel: muzea, galerie, budynki poprzemysłowe, place i parki. Gromadzi też olbrzymią publiczność: poprzednie, w 2012 r., obejrzało ok. 900 tys. osób. W tym roku odbywa się po raz czternasty.

Zdjęcia Hansa Haacke – pokazane na tegorocznej edycji – przypominają o ich początkach. Documenta w 1955 r. założył zamieszkały w Kassel Arnold Bode, artysta, wykładowca i...

12845

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]