Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Cudze dzieci mniej nas obchodzą

Cudze dzieci mniej nas obchodzą

17.10.2017
Czyta się kilka minut
EWA NOWIŃSKA, prawniczka: Na wykluczenie dzieci z reklam rynek nie jest jeszcze gotowy. Pozostaje odwołanie się do moralności i uczciwości przedsiębiorcy. Tyle że tam, gdzie są pieniądze, moralność ma mniejsze znaczenie.
KANCELARIANOWINSKA.PL
M

MICHAŁ KUŹMIŃSKI: Okazuje się, że w polskim prawie jest całkiem sporo ograniczeń dotyczących dzieci i reklamy.

Prof. EWA NOWIŃSKA: Tyle że znaczna ich część to regulacje bardzo ogólne. Np. ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mówi tylko o zakazie reklamy, która wykorzystuje łatwowierność dzieci. Nie wiadomo, co to znaczy – bo przecież dzieci zwykle są łatwowierne, więc wykorzystuje to każda reklama. Po drugie, nie wiadomo właściwie, kim są dzieci, które się chroni – jaka to kategoria wiekowa, czy prawna, czy psychofizyczna. Pytań na gruncie tej ustawy pojawia się bardzo dużo. A cała rzecz w tym, że ustawa o nieuczciwej konkurencji to akt cywilnoprawny, zapewniający prywatno-prawne środki ochrony – działa więc wtedy, gdy reklama jednego przedsiębiorcy dokuczy innemu, który konkurenta zaskarży. Ale jeśli sam stosuje podobne metody, np. wykorzystuje w...

9983

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

skierowanej do dzieci zniesiono 7 lat temu. Pisze o tym... "Tygodnik", w artykule sprzed kilku dni "Reklama i dzieci: Jak to się rozwiązuje na świecie" (link tuż obok). Ciekawe, czy zmieniła im się doktryna wychowania czy wolnego rynku? W ogóle różnorodność rozwiązań w krajach Europy Zachodniej dowodzi, że w tej materii brakuje zarówno wyraźnie określonego celu regulacji prawnych, jak i (tym bardziej) powszechnie akceptowanych wzorów szczegółowych rozwiązań. Polskie prawo nie wyróżnia się na tym tle ani restrykcyjnością, ani jakimś istotnym zaniedbaniem spraw, które powinno się uregulować. Przy okazji pozwolę sobie zwrócić uwagę, że antyreklamowe przepisy dotyczą praktycznie tylko telewizji, podczas gdy coraz więcej dzieci z reklamą styka się głównie w Internecie. A także ulega modom kształtowanym w taki sposób, że prawo nie jest w stanie tego powstrzymać. Jak ograniczyć pożądanie iphone'a, drogich ciuchów, skuterów i tym podobnych zabawek? Oto jest pytanie!

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]