Bartók, Koncerty

Bartók, KoncertyPierre Boulez (dyr.)Deutsche Grammophon

30.12.2008

Czyta się kilka minut

Bartok, Koncerty - okładka płyty /
Bartok, Koncerty - okładka płyty /

Oto doczekaliśmy się zamknięcia serii nagrań muzyki Bartóka pod batutą Pierre’a Bouleza. Urzędowy autorytet muzyczny współczesnego świata sięgnął wreszcie do pozostałości po wielkim repertuarze swego ulubionego kompozytora: tzw. Koncert na 2 fortepiany (czyli wspaniałą Sonatę na 2 fortepiany i perkusję z dosztukowaną orkiestrą), I Koncert skrzypcowy (niemal juwenilium) i Koncert altówkowy - pogrobowiec skonstruowany na podstawie szkiców.

Wcześniejsza płyta cyklu, bajecznie dyrygowane Koncerty fortepianowe, obiecywała wysmakowaną orkiestrową orgię, nowy krążek okazuje się jednak krokiem wstecz. Mamy tu powrót Bouleza dobrze znanego: analityka nigdy niedającego się porwać muzyce, choć doskonale nad nią panującego. To interpretacje dla tych, którzy nie lubią u Bartóka drapieżności i elementów folklorystycznych: nakładające się na siebie plany, wypracowana ekspresja architektoniki, za którą chowają się echa węgierskiej puszty.

Koncepcje intrygujące, choć - preferując Bartókowy autentyzm - w Koncercie skrzypcowym pozostanę wierny zwartemu i, a jakże, "etnicznemu" Soltiemu (z Kyung Wha Chung; z Boulezem gra doskonale do niego pasujący, skądinąd fascynujący Gidon Kremer), w altówkowym zaś, gdzie słyszymy ciepłe tony Jurija Baszmeta - Primrose’owi z Klempererem (archiwalna rewelacja!), także Tabei Zimmermann, a nawet czeskiemu altowioliście Karlovskyemu, zresztą świetnemu, z błyskotliwą batutą Karla Ančerla. Podobnie Koncert dwufortepianowy wolę z Marthą Argerich i Nelsonem Freire (nie narzucając się dyryguje Zinman), gdyż Pierre-Laurent Aimard (z partnerką Tamarą Stefanovich) znów podpisał kreację z gatunku "kolorowego impresjonizmu" wyzutą z dramatycznego nerwu. Takie ujęcie pasuje jednak do koncepcji Bouleza, w której - dla odmiany - fortepiany mają być raczej jedną z orkiestrowych barw. Karkołomne to zadanie, ale Boulez w eksperymentach doświadczony...

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 01-02/2009