24 stycznia - 1 lutego 2010 r.

Zmarli:

W wieku 91 lat amerykański prozaik Jerome David Salinger (ur. 1919), autor głośnej i poczytnej powieści "Buszujący w zbożu". Prócz niej ukazały się także trzy zbiory jego opowiadań: "Franny i Zooey", "Wyżej podnieście strop, cieśle...", "Dziewięć opowiadań". Salinger pochodził z rodziny bydgoskich Żydów, którzy przed jego urodzeniem wyjechali z Polski do Nowego Jorku.

Marian Grześczak (ur. 1934) - był poetą, prozaikiem, dramaturgiem, eseistą, tłumaczem, krytykiem literackim i dziennikarzem sportowym. Współredagował czasopisma "Twórczość", "Poezja", "Tygodnik Kulturalny". Był dyrektorem Instytutu Polskiego w Bratysławie, w latach 1996-99 prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Tłumaczył poezję czeską, słowacką, chorwacką, izraelską i rosyjską. Do jego najbardziej znanych książek należą powieść "Odyseja, odyseja", debiutancki tom wierszy "Lumpenezje", tomy "Kwartał wierszy", "Snutki".

Dni Dialogu i Pamięci na Campo De Fiori w Rzymie

Po raz czwarty Instytut Polski w Rzymie organizuje Dni Dialogu i Pamięci. 28 stycznia odbył się w kinie Farnese przy Placu Campo De Fiori w Rzymie wieczór poświęcony Markowi Edelmanowi, w którym wzięli udział redaktorzy polskiego i włoskiego wydania książki "I była miłość w getcie" oraz przyjaciele Edelmana, m.in. Rudi Assuntino, Francesco M. Cataluccio, Julia Hartwig, Adam Michnik, Paula Sawicka. Spotkanie poprzedziła projekcja filmu Jolanty Dylewskiej "Kronika powstania w getcie warszawskim według Marka Edelmana". 4 lutego w Teatro Belli odbędzie się wieczór poświęcony Julianowi Tuwimowi i Władysławowi Szlenglowi. Zostaną zaprezentowane włoskie wydania "My, Żydzi Polscy" Tuwima. Gośćmi wieczoru będą Julia Hartwig, Piotr Matywiecki, Laura Mincer, Giovanna Tomassucci.

Dom miłośnika sztuki

Wystawa tak zatytułowana została otwarta w Międzynarodowym Centrum Kultury (Rynek Główny 25) w Krakowie. Ekspozycja, na której zostanie zaprezentowanych 300 eksponatów, w tym dzieła architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki i rzemiosła artystycznego, ma na celu ukazanie bogactwa kultury artystycznej Czech i Moraw w latach 1870-1930, twórczości artystów czeskich związanych z Paryżem i Wiedniem (m.in. zostaną pokazane rysunki Alfonsa Muchy, litografie Egona Schielego i Gustava Klimta). Wystawa potrwa do 25 kwietnia.

Premiera dokumentu o dzieciństwie polskich Żydów

25 lutego o godz. 18.30 w warszawskim kinie Muranów odbędzie się premierowy pokaz filmu w reż. Ivo Krankowskiego "8 historii, które nie zmieniły świata". Film wprowadza w krainę młodości, dziecięcych marzeń i przygód ośmiu bohaterów - polskich Żydów urodzonych w latach 1914-33. Wejście za okazaniem zaproszeń dostępnych po zamówieniu mailowym: premiera@8historii.pl. (GN)

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 06/2010

Podobne artykuły

Obraz tygodnia
"Bach stanowi pewnego rodzaju punkt odniesienia, gdyż był przedmiotem drobiazgowej analizy setek tysięcy inteligencji, setek tysięcy bliźnich przede mną. Cóż to właściwie znaczy, że klasyczne jest to, co przetrwało? W jaki sposób taka koncepcja klasyczności przejawia się w ludzkim życiu? Najpoważniejszą odpowiedź na to pytanie znajdujemy u wielkiego współczesnego poety klasyczności, Polaka Zbigniewa Herberta. Dla Herberta przeciwieństwem klasyka nie jest romantyk, lecz barbarzyńca. Co więcej, »klasyk kontra barbarzyńca« to nie tyle opozycja, ile konfrontacja. Herbert pisze z historycznej perspektywy Polski, kraju o zachodniej kulturze, która jest permanentnie zagrożona, osaczona przez popadających okresowo w barbarzyństwo sąsiadów. Tym, co pozwala klasykowi przetrwać szturm barbarzyństwa, nie jest w oczach Herberta żadna istotowa jakość. Klasyczne jest właśnie to, co przetrwało najgorsze barbarzyństwo, co ocalało, ponieważ pokolenia ludzi nie mogły o tym zapomnieć i trzymały się tego za wszelką cenę - mówił John Maxwell Coetzee w nawiązującym polemicznie do T.S. Eliota wykładzie "Kto to jest klasyk?", opublikowanym przez "Europę", dodatek do dziennika "Fakt". - Doszliśmy więc do pewnego paradoksu. Klasyczne jest to, co jest w stanie przetrwać. Toteż kwestionowanie klasyki, nieważne jak nieprzyjazne, jest częścią historii klasyki, czymś nieuchronnym, a nawet pożądanym. Dopóki bowiem klasyka potrzebuje ochrony przed atakiem, dopóty nie może udowodnić, że jest klasyką".