Reklama

Znamy finalistów XVII Konkursu Chopinowskiego

Znamy finalistów XVII Konkursu Chopinowskiego

17.10.2015
Czyta się kilka minut
Oto i specjalność konkursu – werdykt jurorów dopuszczający pianistów do finału. Jak zwykle zaskakujący – nawet bardziej, niż zwykle.
Szymon Nehring podczas II etapu Konkursu. 11.10.2015 r. / Fot. B. Sadowski / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
B

Bodaj po raz pierwszy zdarza się, że jakiś pianista zostaje odrzucony, ponieważ gra śpiewnym tonem, z naturalną prostotą – zdradza więc cechy, wprawdzie nie doskonałego, ale prawdziwego, chopinisty. Jedynym takim było w III etapie (i może w ogóle jedynego podczas tego Konkursu) Luigi Carroccia. Mamy za to w elitarnej dziesiątce grzeczną uczennicę – Aimi Kobayashi, utalentowanego, ale bardzo niedojrzałego Szymona Nehringa (kosztem znacznie równiejszego Krzysztofa Książka). Mamy także kanciastego Jurinicia oraz Osokinsa, dekonstruującego muzykę i grającego walca na dwa – co jest szczególnie interesujące, świadczy bowiem, że jury otworzyło się na propozycje, które do tej pory nie miały szansy na promocję na konkursowej estradzie (odrzucony w 1980 r. Pogorelić w porównaniu z Osokinsem to grzeczny, nieśmiały pianista, choć o znacznie swobodniejszej technice).

Są w gronie finalistów artyści, których nazwać można potencjalnymi brahmsistami, impresjonistami, przede wszystkim – tych jest najwięcej – perkusyjnymi wykonawcami Prokofiewa. Nie ma wśród nich tylko jednego – chopinisty.

Ciekawe jest, jaki cel chciało osiągnąć jury, pozostawiając rozstrzygnięcie między tymi różnymi estetykami prezentowanymi przez wybrańców (w większości sprzecznymi z duchem Chopina) do rozgrywki za pomocą koncertu fortepianowego, który został napisany w stylu brillante.


Poniżej lista wszystkich zakwalifikowanych do finału uczestników:

  • Seong-Jin Cho (Korea Południowa)
  • Aljoša Jurinić (Chorwacja)
  • Aimi Kobayashi (Japonia)
  • Kate Liu (Stany Zjednoczone)
  • Eric Lu (Stany Zjednoczone)
  • Szymon Nehring (Polska)
  • Georgijs Osokins (Łotwa)
  • Charles Richard-Hamelin (Kanada)
  • Dmitry Shishkin (Rosja)
  • Yike (Tony) Yang (Kanada)

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Osokins, Osokins, Osokins, Osokins....! Jest Pan pewien, ze Bozanow nie jest (był) wielkim pianista? Samson Francois tez nie grał mazurków na trzy:)))
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]