Znamy finalistów XVII Konkursu Chopinowskiego

Oto i specjalność konkursu – werdykt jurorów dopuszczający pianistów do finału. Jak zwykle zaskakujący – nawet bardziej, niż zwykle.

17.10.2015

Czyta się kilka minut

Szymon Nehring podczas II etapu Konkursu. 11.10.2015 r. / Fot. / B. Sadowski / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Szymon Nehring podczas II etapu Konkursu. 11.10.2015 r. / Fot. / B. Sadowski / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Bodaj po raz pierwszy zdarza się, że jakiś pianista zostaje odrzucony, ponieważ gra śpiewnym tonem, z naturalną prostotą – zdradza więc cechy, wprawdzie nie doskonałego, ale prawdziwego, chopinisty. Jedynym takim było w III etapie (i może w ogóle jedynego podczas tego Konkursu) Luigi Carroccia. Mamy za to w elitarnej dziesiątce grzeczną uczennicę – Aimi Kobayashi, utalentowanego, ale bardzo niedojrzałego Szymona Nehringa (kosztem znacznie równiejszego Krzysztofa Książka). Mamy także kanciastego Jurinicia oraz Osokinsa, dekonstruującego muzykę i grającego walca na dwa – co jest szczególnie interesujące, świadczy bowiem, że jury otworzyło się na propozycje, które do tej pory nie miały szansy na promocję na konkursowej estradzie (odrzucony w 1980 r. Pogorelić w porównaniu z Osokinsem to grzeczny, nieśmiały pianista, choć o znacznie swobodniejszej technice).

Są w gronie finalistów artyści, których nazwać można potencjalnymi brahmsistami, impresjonistami, przede wszystkim – tych jest najwięcej – perkusyjnymi wykonawcami Prokofiewa. Nie ma wśród nich tylko jednego – chopinisty.

Ciekawe jest, jaki cel chciało osiągnąć jury, pozostawiając rozstrzygnięcie między tymi różnymi estetykami prezentowanymi przez wybrańców (w większości sprzecznymi z duchem Chopina) do rozgrywki za pomocą koncertu fortepianowego, który został napisany w stylu brillante.


Poniżej lista wszystkich zakwalifikowanych do finału uczestników:

  • Seong-Jin Cho (Korea Południowa)
  • Aljoša Jurinić (Chorwacja)
  • Aimi Kobayashi (Japonia)
  • Kate Liu (Stany Zjednoczone)
  • Eric Lu (Stany Zjednoczone)
  • Szymon Nehring (Polska)
  • Georgijs Osokins (Łotwa)
  • Charles Richard-Hamelin (Kanada)
  • Dmitry Shishkin (Rosja)
  • Yike (Tony) Yang (Kanada)

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej