Finał Konkursu: Koniec odwagi

Pierwszą nagrodę otrzymał Seong-Jin Cho z Korei Płd. Nagrody pokazują, że sędziowskie grono nie odważyło się zerwać z konwencją.

21.10.2015

Czyta się kilka minut

Seong-Jin Cho, zwycięzca 17. Konkursu Chopinowskiego. Warszawa, 20 października 2015 r. /  / fot. AP/Fotolink
Seong-Jin Cho, zwycięzca 17. Konkursu Chopinowskiego. Warszawa, 20 października 2015 r. / / fot. AP/Fotolink

Ogłoszenie wyników przyniosło rozczarowanie tym, którzy spodziewali się, że wraz z wysoką promocją pianistów rzucających wyzwanie konwencjonalnemu myśleniu o interpretacji Chopina: Georgijsa Osokinsa i Aljosy Jurinicia, zmieni się też ostateczny obraz Konkursu.

Podstawowy wybór jury, jak można się było spodziewać, nie przebiegał między lepszymi i gorszymi pianistami, tylko między odmiennymi koncepcjami grania muzyki w ogóle. I ostatecznie najwyżej oceniono najbardziej konwencjonalne z nich, choć jednocześnie najmniej dyskusyjne.



Pierwszą nagrodę oraz nagrodę specjalną za wykonanie poloneza otrzymał Seong-Jin Cho z Korei Południowej, który przez cały czas trwania Konkursu odznaczał się niezawodną biegłością i konsekwencją w sprawnym dążeniu do końca utworu. Pewne rozczarowanie zaczął wprawdzie budzić w III etapie (trochę jednostajne Preludia), nie wypadł też przekonująco w finałowym Koncercie e-moll (co odbiło się w postaci nieprzyznania w tym roku nagrody specjalnej za wykonanie Koncertu), jednak najwyraźniej równy poziom przez cały Konkurs i dalekowschodnia estetyka wystarczyły do zwycięstwa.

Następny w kolejności Charles Richard-Hamelin to drugi z najpoważniejszych kandydatów do nagród, który swoją pozycję zdobył I i II etapem, gdzie odznaczył się umiejętnością budowania formy. Zaskakująca zdaje się dla niego nagroda specjalna za wykonanie Sonaty, gdyż właśnie w Sonacie rozczarował brakiem interesującego pomysłu - była po prostu konwencjonalna. Wydaje się, jakby jury odczuwało pewien obowiązek przyznania mu nagrody specjalnej, a ta najbardziej pasuje do jego charakteru.

Kate Liu, kochana przez wielu i typowana jako najciekawsza kandydatka do zwycięstwa, musi zadowolić się trzecim miejscem, ale też nagrodą za mazurki. Brązowy medal w takim układzie wydaje się na miejscu, natomiast nagroda za mazurki? Zdaje się, że można było znaleźć sporo ciekawszych, choć niekoniecznie wśród laureatów - najciekawsi "mazurkowicze" odpadli po III etapie.

Całość nagród przedstawia dość precyzyjnie ostateczną opcję, jaka wygrała w sędziowskim gronie, które ostatecznie nie odważyło się zerwać z konwencją. Wygrała znana od paru dziesięcioleci koncepcja muzyki toczącej się gładko do przodu - ubogiej wyrazowo, ale pewnej technicznie i formalnie. Muzyki niestawiającej pytań, niedającej odpowiedzi, autotelicznej - gdzie celem jest gładkie dojście do ostatniej nuty. Premiowano najlepszy jej przejaw, podczas gdy typowo szkolna wersja (Kobayashi) pozostała jedynie z wyróżnieniem (i tak to wielki sukces dla pianistki). A swoją drogą, czy przy takich uczestnikach w finale, jakaś inna nagroda naprawdę wydawałaby się bardziej na miejscu?

Wyniki Konkursu:

20 października zakończyły się przesłuchania finałowe XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Siedemnastoosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń przyznało nagrody i wyróżnienia.

NAGRODY GŁÓWNE:

  • I nagroda i złoty medal – SEONG-JIN CHO (Korea Południowa)
  • II nagroda i srebrny medal – CHARLES RICHARD-HAMELIN (Kanada)
  • III nagroda i brązowy medal – KATE LIU (Stany Zjednoczone)
  • IV nagroda– ERIC LU (Stany Zjednoczone)
  • V nagroda– YIKE (TONY) YANG (Kanada)
  • VI nagroda– DMITRY SHISHKIN (Rosja)

WYRÓŻNIENIA:

  • ALJOŠA JURINIĆ (CHORWACJA),
  • AIMI KOBAYASHI (JAPONIA)
  • SZYMON NEHRING (POLSKA
  • GEORGIJS OSOKINS (ŁOTWA)

NAGRODY SPECJALNE:

  • Nagroda Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza – SEONG-JIN CHO (Korea Południowa)
  • Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków  – KATE LIU (Stany Zjednoczone)
  • Nagroda Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu – nie przyznano
  • Nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty – CHARLES RICHARD-HAMELIN (Kanada)

Przesłuchania 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina rozpoczęły się 3 października, wzięło w nich udział 78 pianistów z 20 krajów.

 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej