Reklama

Finał Konkursu: Koniec odwagi

Finał Konkursu: Koniec odwagi

21.10.2015
Czyta się kilka minut
Pierwszą nagrodę otrzymał Seong-Jin Cho z Korei Płd. Nagrody pokazują, że sędziowskie grono nie odważyło się zerwać z konwencją.
Seong-Jin Cho
Seong-Jin Cho, zwycięzca 17. Konkursu Chopinowskiego. Warszawa, 20 października 2015 r. / fot. AP/Fotolink
O

Ogłoszenie wyników przyniosło rozczarowanie tym, którzy spodziewali się, że wraz z wysoką promocją pianistów rzucających wyzwanie konwencjonalnemu myśleniu o interpretacji Chopina: Georgijsa Osokinsa i Aljosy Jurinicia, zmieni się też ostateczny obraz Konkursu.

Podstawowy wybór jury, jak można się było spodziewać, nie przebiegał między lepszymi i gorszymi pianistami, tylko między odmiennymi koncepcjami grania muzyki w ogóle. I ostatecznie najwyżej oceniono najbardziej konwencjonalne z nich, choć jednocześnie najmniej dyskusyjne.



Pierwszą nagrodę oraz nagrodę specjalną za wykonanie poloneza otrzymał Seong-Jin Cho z Korei Południowej, który przez cały czas trwania Konkursu odznaczał się niezawodną biegłością i konsekwencją w sprawnym dążeniu do końca utworu. Pewne rozczarowanie zaczął wprawdzie budzić w III etapie (trochę jednostajne Preludia), nie wypadł też przekonująco w finałowym Koncercie e-moll (co odbiło się w postaci nieprzyznania w tym roku nagrody specjalnej za wykonanie Koncertu), jednak najwyraźniej równy poziom przez cały Konkurs i dalekowschodnia estetyka wystarczyły do zwycięstwa.

Następny w kolejności Charles Richard-Hamelin to drugi z najpoważniejszych kandydatów do nagród, który swoją pozycję zdobył I i II etapem, gdzie odznaczył się umiejętnością budowania formy. Zaskakująca zdaje się dla niego nagroda specjalna za wykonanie Sonaty, gdyż właśnie w Sonacie rozczarował brakiem interesującego pomysłu - była po prostu konwencjonalna. Wydaje się, jakby jury odczuwało pewien obowiązek przyznania mu nagrody specjalnej, a ta najbardziej pasuje do jego charakteru.

Kate Liu, kochana przez wielu i typowana jako najciekawsza kandydatka do zwycięstwa, musi zadowolić się trzecim miejscem, ale też nagrodą za mazurki. Brązowy medal w takim układzie wydaje się na miejscu, natomiast nagroda za mazurki? Zdaje się, że można było znaleźć sporo ciekawszych, choć niekoniecznie wśród laureatów - najciekawsi "mazurkowicze" odpadli po III etapie.

Całość nagród przedstawia dość precyzyjnie ostateczną opcję, jaka wygrała w sędziowskim gronie, które ostatecznie nie odważyło się zerwać z konwencją. Wygrała znana od paru dziesięcioleci koncepcja muzyki toczącej się gładko do przodu - ubogiej wyrazowo, ale pewnej technicznie i formalnie. Muzyki niestawiającej pytań, niedającej odpowiedzi, autotelicznej - gdzie celem jest gładkie dojście do ostatniej nuty. Premiowano najlepszy jej przejaw, podczas gdy typowo szkolna wersja (Kobayashi) pozostała jedynie z wyróżnieniem (i tak to wielki sukces dla pianistki). A swoją drogą, czy przy takich uczestnikach w finale, jakaś inna nagroda naprawdę wydawałaby się bardziej na miejscu?

Wyniki Konkursu:

20 października zakończyły się przesłuchania finałowe XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Siedemnastoosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń przyznało nagrody i wyróżnienia.

NAGRODY GŁÓWNE:

  • I nagroda i złoty medal – SEONG-JIN CHO (Korea Południowa)
  • II nagroda i srebrny medal – CHARLES RICHARD-HAMELIN (Kanada)
  • III nagroda i brązowy medal – KATE LIU (Stany Zjednoczone)
  • IV nagroda– ERIC LU (Stany Zjednoczone)
  • V nagroda– YIKE (TONY) YANG (Kanada)
  • VI nagroda– DMITRY SHISHKIN (Rosja)

WYRÓŻNIENIA:

  • ALJOŠA JURINIĆ (CHORWACJA),
  • AIMI KOBAYASHI (JAPONIA)
  • SZYMON NEHRING (POLSKA
  • GEORGIJS OSOKINS (ŁOTWA)

NAGRODY SPECJALNE:

  • Nagroda Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza – SEONG-JIN CHO (Korea Południowa)
  • Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków  – KATE LIU (Stany Zjednoczone)
  • Nagroda Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu – nie przyznano
  • Nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty – CHARLES RICHARD-HAMELIN (Kanada)

Przesłuchania 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina rozpoczęły się 3 października, wzięło w nich udział 78 pianistów z 20 krajów.

 

Autor artykułu

Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]