Wierzący surrealista, miłośnik kobiet...

Jego dzieła wydatnie pomagają nam odczuć to, czym jest dla kogoś pozbawionego iluzji sam fakt egzystencji.

19.02.2008

Czyta się kilka minut

Jego dzieła wydatnie pomagają nam odczuć to, czym jest dla kogoś pozbawionego iluzji sam fakt egzystencji. Odczucie nasze będzie tym bardziej przenikliwe, że to właśnie w naszej teraźniejszości, jasno wypunktowanej wieloma szczegółami, obraz objawia całą swoją obecność, jako obraz i jako źródło wyobrażeń, które - w dziełach aktualnych, tak ze względu na działanie, jakie mają one na nas, jak ich aktualność chronologiczną - nie mają innej racji bytu niż niemal raniąca obecność. I jeszcze poza tym, czyż tego rodzaju sztuka, gdzie w każdym niemal wyobrażeniu występują suwerennie połączone piękno i jego negacja, nie odzwierciedla podwójnej natury momentów, które tak sobie cenimy jako chwile najbardziej specyficznie ludzkie, kiedy to - zafascynowani i uwiedzeni aż do zawrotu głowy - mamy wrażenie, że dotykamy bezpośrednio samej rzeczywistości, że wreszcie żyjemy własnym życiem, jednocześnie czując, że w naszą radość wkrada się dziwny dysonans: niepokój wywołany przez tę instancję bezwzględnie wrogą, śmierć, którą w najskrytszych warstwach naszego jestestwa nieodmiennie demaskuje refleksja pragnąca objąć całość życia. To właśnie z powodu tej zasadniczej ambiwalencji Francis Bacon, artysta hiperwrażliwy i bardzo żądny rzeczywistości, traktuje rzeczywistość powoływaną do życia na obrazie tak, jak inni mogliby traktować rzecz świętą: różnymi sposobami chce ją umieścić w cudzysłowie albo w egzerdze jak cudowną rzecz, której niejednoznaczny charakter (na pół zaklinanie, na pół groźba) prowokuje nas tak do stłumienia, jak i egzaltacji" - interpretował twórczość Bacona Michel Leiris (1901-1990), surrealista, antropolog i pisarz, główny bohater "Kontekstów" (2007/3-4).

"Pisarz, etnolog, krytyk sztuki. Takie określenia znaleźć można w zwyczajowych notach encyklopedycznych. Za sucho, za grzecznie. Dla pełniejszej jego charakterystyki trzeba by je nieco rozwinąć - kreśli portret Leirisa Dariusz Czaja. - Autor tomików poetyckich i skrupulatny diarysta. Wierzący surrealista, wykrzykujący bluźniercze formuły i wykładowca nieformalnego Coll?ge de Sociologie. Podróżnik mimo woli, sekretarz-archiwista misji Dakar-Dżibuti. Badacz sekretnego języka Dogonów i kultów opętania. Bywalec burdeli. Miłośnik pięknych (i nie tylko) kobiet i praktykujący homoseksualista. Obsesjonat i onirograf. Entuzjasta muzyki jazzowej i wielbiciel opery. Żarliwy aficionado. Znawca sztuki współczesnej. Wielbiciel gier słownych i oryginalny leksykograf"...

Tę frapującą osobowość - dotąd w języku polskim obecną dzięki dwóm przełożonym książkom: "Wiek męski" (1972) i "Lustro tauromachii" (1999) - redakcja kwartalnika prezentuje z kilku punktów widzenia. Jest tu więc Leiris diarysta i pisarz, badacz dzikiej Afryki, komentator sztuki i egzegeta corridy czy autor prac poświęconych językowi. Obok solidnej porcji jego własnych tekstów znajdziemy poświęcone mu bezpośrednio lub też powiązane tematycznie artykuły m.in. Małgorzaty Baranowskiej i Olgi Stanisławskiej, Jamesa Clifforda, Denisa Holliera i Dariusza Czai (motyw Judyty i Holofernesa w historii sztuki, Bacon), Philippe’a Lejeune’a (o autobiograficznych językowych kreacjach Leirisa), Raymonda Roussela, Jana Gondowicza, Marka Kędzierskiego (o Giacomettim), Ludwika Stommy, Andrzeja Sosnowskiego, Tomasza Cyza... czy wreszcie zapis dyskusji poświęconej Conradowi i jego "Jądru ciemności".

Znów więc otrzymujemy gruby, ponad 300-stronicowy zeszyt "Kontekstów", który koniecznie trzeba kupić, przeczytać, a następnie zachować w domowym księgozbiorze. Pożyczać zaś niechętnie, bo może nie wrócić...

"Konteksty" nr 3-4/2007

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1971 r. Krytyk literacki, pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, sekretarz Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta, wieloletni redaktor „Tygodnika Powszechnego”. Autor książki „Miłosz. Biografia” (Wydawnictwo Znak,… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 05/2008