W pułapce

Te portrety, chociaż silnie osadzone w kontekście sztuki europejskiej, stanowią odrębny nurt malarstwa figuratywnego. Podobnie jak Picasso, Bacon starał się dotrzeć, możliwie najbliżej, do istoty człowieczeństwa. Podziwiał Rembrandta, Velázqueza, Giacomettiego, van Gogha, ale jednocześnie radykalnie odnowił sposób przedstawiania figury ludzkiej. Swoją “nową" figuratywność odkrył w ścisłym dialogu, a zarazem w polemice z fotografią. Uważał, że “teraz, kiedy mamy do dyspozycji rozmaite mechaniczne środki zapisu jak kamera, aparat fotograficzny czy magnetofon, w malarstwie musimy dążyć do czegoś bardziej elementarnego i fundamentalnego".
W latach 50. namalował kilka portretów pracując z żywym modelem, ale począwszy od lat 60. tworzył wyłącznie na podstawie zamówionych u Johna Deakina fotografii, które, jak twierdził, pozwalały mu na większą niezależność....
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
298,80 zł 99 zł taniej
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 31 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]