Wielki Nieobecny

Religia, którą wyznajemy, ustala bardzo swoisty stosunek między Człowiekiem a Bogiem. Bóg nie jest dla nas tylko Stwórczą Siłą, Źródłem Istnienia, Docelowym Punktem Historii. Bóg jest jednym z nas, Jezusem Chrystusem.

16.03.2010

Czyta się kilka minut

Wprawdzie Jezus żył dawno i nigdy nie widzieliśmy Go oczyma ciała, ale jest On dla nas kimś bliskim, z kim zżyliśmy się od dawna, kto wie o naszych krokach, komu mówimy (często bez słów) o naszych problemach; Kimś - o kim jeżeli nawet zapominamy na jakiś czas, to czujemy wtedy pustkę i winę.

Być dobrym chrześcijaninem to znaczy świadomie rozbudowywać tę więź z Jezusem. Ale powinna ona być oparta nie na odczuciach (które dziś są, a jutro ich nie ma), lecz na DOBRU naszego życia.

Długa historia ludzkości, od odejścia Jezusa z tej ziemi aż po jego powtórne przyjście, to okres rozstania. Historia toczy się swoimi drogami, dobro walczy ze złem. Nasze indywidualne czyny raz popierają dobro, kiedy indziej przyczyniają się do chwilowych zwycięstw zła. Dziwne i często złowieszcze rzeczy wyprawia człowiek na arenie dziejów i zapisuje je na kartach historii. A Jego nie ma. Ale nawet jeśli Go jeszcze nie ma, jest Wielkim Nieobecnym. Ludzkie dzieje raz na zawsze są naznaczone piętnem Jego Osoby. Bo nawet jeśli Go nie ma dostrzegalnie, to On jednak jest. Jako punkt odniesienia, jako Norma, jako Ten, który znowu przyjdzie.

Czy nigdy nie czekaliśmy na kogoś bliskiego, kto wyjechał, ale jest bardziej obecny niż otaczające przedmioty, i czas odmierza się odległością od chwili, w której znowu zadzwoni do drzwi? Z Jezusem jest podobnie. Wiemy, że On już jest, ale czekamy, aż przyjdzie. I to będzie moment Spotkania. Wielkie wypełnienie naszego życia. Ogromna radość, do której wiedzie ciasna brama. W gruncie rzeczy boimy się tylko ciasnej bramy, a każda komórka naszego jestestwa nieśmiało, ale całą sobą domaga się tego, co jest po drugiej stronie.

Nasza religia wyznacza bardzo swoisty stosunek między człowiekiem a Bogiem. Bóg powiedział do nas, ustami Jezusa: "Jam jest Droga". Nie są to słowa wyryte na kamiennych tablicach, ale słowa wypowiedziane przez Człowieka, Jezusa z Nazaretu.

***

Często mówił do nas w przypowieściach. Niektóre stały się własnością światowej literatury. Któż z nas nie pamięta przypowieści "o bogaczu i Łazarzu" (Łk 16, 19-31)? Dialog z końcówki tej przypowieści jest wręcz niesamowity. Jezus udramatyzował go w maksymalnym stopniu. Oto jesteśmy świadkami pośmiertnego dialogu człowieka sukcesu z człowiekiem marginesu. Tyle że nie chodzi tu o majątek i pozycję społeczną. Luksusy bogacza i skrajna nędza Łazarza są jedynie dekoracyjnymi elementami, które uwypuklają dramatyzm sytuacji. Sam dramatyzm polega na czym innym: na wewnętrznej pustce jednego i wewnętrznym bogactwie drugiego.

Bogacz po śmierci rozmawia z Abrahamem, który odgrywa rolę sędziego, ale także i pośrednika w rozmowie, bo dyskusja w istocie toczy się pomiędzy pustym życiem bogacza a bogatym życiem Łazarza. Nie chodzi o samo pośmiertne wyrównywanie społecznych nierówności. Chodzi o to, że - jak wyjaśniał Jezus w innej przypowieści - jeden pomnożył otrzymane w depozyt talenty, a drugi nie tylko nie oddał tego, co otrzymał, lecz zaprzepaścił wszystko.

Jeżeli spróbujemy wgłębić się w myśl zawartą w Jezusowej przypowieści, być może zrozumiemy, że jest to przypowieść o celu ludzkiego życia. Życie bez celu, jeżeli nie ma być tylko wegetacją, musi w końcu stać się nieustannym gwałceniem swojego rozumu, by nie myśleć, by z zamkniętymi oczami skakać z jednego dnia w drugi. Taka polityka prowadzi do używania życia za wszelką cenę. Częstą formą używania życia za wszelką cenę jest wygodnictwo. Byle nikt mi nie wchodził w drogę. Ja sam też pozostaję dla innych doskonale obojętny.

Przypowieść Jezusa o bogaczu i Łazarzu skierowuje uwagę na nasz prawdziwy cel. Nie znajduje się on w tym życiu, chociaż to życie oświetla i organizuje. Człowiek jest ograniczoną istotą, ale ma nieograniczone tęsknoty. Małe szczęście nie może ich zaspokoić. I dlatego cel człowieka nie może być mniejszy od czegoś, co nigdy nie da się wyczerpać. To jest owa "iskra Boża" w nas, ślad, że z Nieskończoności wyszliśmy, do Nieskończoności dążymy i że Nieskończoność - choć tylko w pragnieniach - nosimy w sobie.

Jak taki zawrotny cel "rozmienić na drobne", sprawić, by się zrealizował w życiu? Tu właśnie trzeba przywołać ten niesamowity dialog z finału Jezusowej przypowieści. Bogacz mówi do Abrahama: "Proszę cię, ojcze, poślij Łazarza do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich przestrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki".

Abraham odpowiada, trzeba przyznać, dość lakonicznie i stanowczo: "Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają".

Bogacz nie ustępuje, jest natarczywy i - trzeba przyznać - zjednuje mu to naszą sympatię: "Nie, ojcze Abrahamie, lecz gdyby kto z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą".

Pada odpowiedź, która jest zakończeniem całej przypowieści, a więc odpowiedź zawierająca jej istotną treść: "Jeżeli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby kto z umarłych powstał, nie uwierzą".

Mam na ziemi do dyspozycji wszystkie środki potrzebne do zrealizowania mojego ostatecznego celu. Winienem ich po prostu mądrze używać. Umarli z zaświatów nie przyniosą rozwiązania. Bo problem, jedyny problem, kryje się w ludzkim wnętrzu. I tylko tam.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kosmolog, filozof i teolog. Profesor nauk filozoficznych, specjalizuje się w filozofii przyrody, fizyce, kosmologii relatywistycznej oraz relacji nauka-wiara. Kawaler Orderu Orła Białego. Dyrektor, fundator i pomysłodawca Centrum Kopernika Badań… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 12/2010