Reklama

Tęsknota

Tęsknota

06.06.2004
Czyta się kilka minut
Kluczem do wystawy może być konfesjonał, w którego wnętrzu wyświetlany jest film. Futerkowe zwierzątka pogrążone są w pozornie chaotycznym ruchu. Ale przecież ich działania nie są pozbawione celu. Jest nim przetrwanie.
A

Autor nazwał trzy cykle swoich prac - “Pamiętniki Boga", “Zaświaty" i “Pudełka nagrobne" - rodziną. I choć można by te serie nazwać też tryptykiem, słowo “rodzina" wydaje się właściwsze. Marek Chlanda opowiada o człowieku, posługując się perspektywą samego Boga, jednak znakiem Stworzyciela nie jest tu ani piorun, ani trójkąt z Okiem Opatrzności, ale zwyczajna laska, powracająca w różnych kolorach i ustawieniach. Taka sama jak ta, na której wspierają się starzy ludzie, a jednocześnie taka sama jak ta, którą dodawali sobie szyku bywalcy przedwojennych kabaretów.

Bo też Bóg - mówiący na tych papierach pokrytych akrylem, ołówkiem, węglem i sepią słowami szwedzkiego pisarza Pära Lagerkvista (w przekładzie Janusza Roszkowskiego) - jest tutaj bardziej ludzki niż sam człowiek. Jednak jego najwierniejszym portretem, a raczej autoportretem - przecież to pamiętniki -...

4634

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Od 25 maja 2019 r., godz. 0:00, do zakończenia głosowania do Parlamentu Europejskiego trwa CISZA WYBORCZA. W tym czasie nie wolno prowadzić agitacji wyborczej. Dowiedz się więcej >> 

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]