Synod o dopuszczeniu kobiet do diakonatu

Kanadyjski arcybiskup Paul-Andre Durocher z Gatineau w Quebecu uważa, że synod powinien zastanowić się nad dopuszczeniem kobiet do diakonatu.

06.10.2015

Czyta się kilka minut

Kanadyjski arcybiskup Paul-Andre Durocher z Gatineau w Quebecu. Fot: Massimiliano Migliorato/ CPP / Polaris/East News /
Kanadyjski arcybiskup Paul-Andre Durocher z Gatineau w Quebecu. Fot: Massimiliano Migliorato/ CPP / Polaris/East News /

Jak opowiedział Catholic News Service większość jego krótkiego, 3 minutowego wystąpienia, skupiała się na przemocy wobec kobiet.

Kanadyjski arcybiskup, który do niedawna pełnił funkcje przewodniczącego kanadyjskiego Episkopatu przypominał, że wg. Światowej Organizacji Zdrowia 30 proc. kobiet na świecie doświadcza przemocy ze strony swoich partnerów. Przypominał ojcom synodalnym encyklikę Jana Pawła II Familaris Consortio z 1981 r., w której papież twierdził, że kościół musi dołożyć starań by w naszym świecie, zwłaszcza w małżeństwie, nie degradowano kobiet. Mówił: “Minęło trzydzieści lat a przed nami te same statystyki.” Proponował też, by synod wyraźnie stwierdził, że nie da się usprawiedliwić dominacji mężczyzn nad kobietami. Nie da się tego zrobić zwłaszcza przez biblijną interpretację, a odczytywanie Biblii - choćby św. Pawła – jako nawołującej kobiety do podległości mężom jest błędne.

Oprócz rozważenia diakonatu kobiet abp. Durocher proponuje zatrudnianie kobiet na decyzyjnych stanowiskach, również w Kurii rzymskiej, kancelariach diecezjalnych i dużych organizacjach katolickich oraz przy organizacji dużych kościelnych wydarzeń. Chciałby również dopuścić możliwość, by przygotowane do tego małżeństwa mogły wygłaszać niedzielne homilie dając w ten sposób świadectwo tego, jak słowo Boże działa w ich rodzinach.

Jeśli chodzi o wygłaszanie homilii przez pary małżeńskie, to trudno sobie wyobrazić by prawo kanoniczne miało otworzyć taką możliwość tylko dla świeckich żyjących w małżeństwie, a dla innych nie. Zaś co do roli kobiet, to postulaty kanadyjskiego arcybiskupa idą po linii tego, co zapowiada papież Franciszek, choć akurat postawienie pytania o diakonat kobiet jest dość odważne. Jednak już na synodzie w 1971 r. Również kanadyjski biskup, kard. George Flahiff pytał zgromadzonych o dostępność nowych posług duszpasterskich w tym diakonatu, dla kobiet. „Nie spełniamy swojego obowiązku wobec ponad połowy Kościoła, jeśli nawet nie mówimy na ten temat.” – mówił wtedy. Minęło ponad 40 lat i jesteśmy w tym samym punkcie tej rozmowy.

Ważne jednak bardzo, że abp. Durocher zwrócił uwagę na problem przemocy w związkach małżeńskich. Jeśli synod ma rozmawiać o rodzinie, to dobrze by mówił o takiej jaka jest i o jej realnych problemach. Ten wydaje się dość kluczowym, a Kościół często niezbyt chętnie przyznaje (jak choćby w sprawie konwencji o zapobieganiu przemocy wobec kobiet), że kulturowy obraz ról płciowych wzmacniający podporządkowanie kobiet mężczyznom do tej przemocy się przykłada. 

 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Teolożka i publicystka a od listopada 2020 r. felietonistka „Tygodnika Powszechnego”. Zajmuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim oraz teologią feministyczną. Studiowała na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie i na Uniwersytecie Hebrajskim w… więcej