Reklama

Światy Witolda Lutosławskiego

14.01.2013
Czyta się kilka minut
Muzyka w „Tygodniku”
P

Portret artysty, który urodził się w roku 1913, roku premiery „Święta wiosny” Strawińskiego, a zmarł 81 lat później, współtworząc język muzyczny XX wieku: i awangard, i powrotu do emocji oraz klasycznego piękna.

Obraz kompozytora, który stworzył odrębny, własny, wyraźnie rozpoznawalny styl, a pytany o przynależność do współczesnych mu kręgów czy szkół, odpowiadał zdecydowanie: „Jestem samotnym wilkiem”.

Alfabet Lutosławskiego, czyli od „A-awangardowości” („nie antyawangardowość i nie awangardowość”), poprzez m.in. „jacht”, „odmowę”, „ordery”, „talent” i „wiotkie faktury”, aż po „Zimermana Krystiana”.

Kim był Derwid, czyli o Lutosławskim – autorze przebojów Mieczysława Fogga, Ireny Santor, Kaliny Jędrusik, muzyki teatralnej i radiowej... I o tym, jak po wojnie musiał komponować socrealistyczne...

1137

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]