Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Birytualizm nie będzie precedensem w dziejach Kościoła. Sama reforma potrydencka gwarantowała bowiem liturgiczną wieloobrzędowość: Pius V w bulli "Quo primum" z 1570 r. ogłosił jednolity mszał dla obrządku rzymskiego - współistniało z nim jednak kilkanaście innych rytów łacińskich, zwłaszcza zakonnych. Przywrócenie mszału trydenckiego będzie z pewnością gestem dobrze przyjętym przez chrześcijański Wschód, gdzie liczne starożytne obrządki liturgiczne zachowały żywotność, lecz nie zadowoli protestantów z powodu ściśle kontrreformacyjnego rodowodu tych ksiąg liturgicznych (w 1551 r., w odpowiedzi na nauczanie Zwinglego, Oecolampadiusa i Kalwina Sobór Trydencki sformułował kanon dogmatyczny o prawdziwej, realnej i substancjalnej obecności Chrystusa w Eucharystii). Może jednak dzięki temu strony chrześcijańskiego dialogu ekumenicznego na nowo odpowiedzą sobie na pytanie Poncjusza Piłata: "Czym jest prawda?" (J 18, 38).
PAWEŁ P. WRÓBLEWSKI
(Wrocław)