Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Regiony wobec zmiany

Regiony wobec zmiany

08.06.2015
Czyta się kilka minut
K

KATARZYNA TRACZ: Na ile geopolityka i światowa gospodarka wkradają się do zarządzania polskimi regionami?
JACEK WOŹNIAK: Nasze otoczenie jest coraz bardziej konfrontacyjne. Regiony muszą wprost mierzyć się z globalnymi wyzwaniami, to one determinują np. stopień odporności na światowy kryzys gospodarczy.
Czy sięgamy już poza horyzont 2020 r., kiedy zabraknie unijnych środków do napędzania rozwoju?
Nie wierzę, że rok 2020 to zupełny koniec polityki spójności, zbyt wiele jest w Europie środowisk zainteresowanych jej trwaniem. Zakładając kontynuację, musimy mieć świadomość tego, że co najmniej pięć lub sześć polskich regionów wypadnie z głównego nurtu finansowania. Pytanie brzmi: czym zastąpić fundusze UE, aby znacząco nie wygasić procesów inwestycyjnych i funkcjonowania instytucji powstałych w ostatnich latach?
Skąd potrzeba dyskusji o przyszłości samorządu, nie tylko terytorialnego, ale także gospodarczego czy zawodowego?
Reforma samorządowa jest prawdopodobnie najbardziej udaną z polskich reform. Na naszych doświadczeniach i przykładzie chcą wzorować się Ukraina, Gruzja czy Mołdawia. To nie znaczy, że możemy już osiąść na laurach. W ostatnich latach pogłębił się rozdźwięk pomiędzy sfera realną, która ogromnie się zmieniła dzięki przyjętemu modelowi zarządzania polityką regionalną, a otoczeniem prawnym, które pozostaje od początku niemal bez zmian. Jest to widoczne, a czasem także dysfunkcjonalne w odniesieniu do relacji samorządy wojewódzkie–samorządy lokalne, również w sferze planowania przestrzennego czy współpracy w układach terytorialnych miasta – miejskie obszary funkcjonalne. Tematem do przemyśleń jest też zasadność szerszego włączenia korporacji zawodowych w procesy zarządzania państwem. Mamy świadomość, jak ogromnym potencjałem rozwojowym dysponują polskie struktury samorządowe – ewentualne korekty systemu regulacyjnego powinny je jeszcze bardziej wzmocnić. Potrzebna nam jest debata na ten temat, i wydaje się, że Konferencje Krakowskie są dobrym dla niej miejscem! ©

JACEK WOŹNIAK, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]