Reklama

Obcość spojrzenia

Obcość spojrzenia

13.10.2009
Czyta się kilka minut
W wywiadzie dla "Tygodnika" Herta Müller mówiła: "W Niemczech byłam obca w sposób obiektywny. W Rumunii obcość polegała na czymś zupełnie innym: nie rozumiałam samej siebie.
Herta Müller/ Fot. Przemysław Pokrycki, Reporter
N

Nie miałam pewności, że dwa i dwa to nadal cztery" ("TP" nr 30/2004). W tych na pozór zwyczajnych słowach Müller nawiązuje do słynnej sceny z powieści Dostojewskiego "Notatki z podziemia", w której bohater rozprawia o krępujących go prawach natury. Nie może nic poradzić na to, że dwa i dwa zawsze daje cztery, ale nie ma to dla niego żadnego znaczenia. Ignoruje fakty, gdyż "ściana nieodpartych zasad" nie daje ukojenia, nie jest "formułą pokoju". U Müller odwrotnie - totalitarna rzeczywistość jest tak zdeformowana, że znikają z niej wszystkie punkty oparcia.

Tym zdeformowanym światem Müller zajmuje się od początku swej literackiej kariery. Od pierwszych opowiadań i wierszy, które powstawały jeszcze w Rumunii, obsesyjnie, z bezwzględną precyzją opisuje rodzaje totalitarnego zniewolenia i ich konsekwencje. Narcyzm władzy, uległość społeczeństwa, które pogrąża się...

4508

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]