Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Nieprowincjonalna prowincjonalność

Nieprowincjonalna prowincjonalność

25.07.2016
Czyta się kilka minut
Wystawa w warszawskim Muzeum Narodowym kusi magią wielkich nazwisk włoskiego renesansu. Ale warto ją obejrzeć również dla mniej znanych XVI-wiecznych artystów, tworzących obrazy zjawiskowe.
Sofonisba Anguissola, "Gra w szachy", 1555 r. / Fundacja Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu
N

Na wystawie „Brescia. Renesans na północy Włoch” zgromadzono blisko 50 obrazów pochodzących z publicznych i prywatnych zbiorów włoskich, a także wybrane płótna z polskich kolekcji. Większość powstała w mniejszych miastach północnych Włoch: Bergamo, Brescii, Ferrarze i Cremonie. W miejscach pozostających w cieniu wielkich ośrodków artystycznych tamtych czasów. Wszystkie te ośrodki znajdowały się w weneckiej strefie wpływów.

Wszystkie podboje Serenissimy

Wenecja powoli zdobywała wpływy na lądzie. Na początku XV w. pod jej rządy trafia Padwa. W 1426 r. zdobywa Brescię. W 1452 r. przyłącza Bergamo, a w 1499 r. – Cremonę. W ten sposób powstała tzw. terraferma – zaplecze lądowe miasta. Wenecja, jak to określił Peter Ackroyd, autor fascynującej biografii tego miasta – proponowała „łagodne zwierzchnictwo”. Nie narzucała obyczajów, nie obalała lokalnych...

10358

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]