Reklama

Mistrz ciszy

Mistrz ciszy

04.10.2007
Czyta się kilka minut
Gdyby zestawiać aktorstwo dramatyczne ipantomimiczne, to pierwsze porównać by można do mniej lub bardziej realistycznego malarstwa, drugie - do japońskiej kaligrafii. Mistrzem scenicznej kaligrafii, powściągliwej, szlachetnej wgeście icałkowicie uniwersalnej, był zmarły właśnie Marcel Marceau.
Marceau jako Bip
J

Jego trwające 84 lata życie mogłoby posłużyć za ilustrację dramatycznego biegu XX-wiecznej historii i dowód na ocalającą moc sztuki. Urodzony w żydowskiej rodzinie przybyłej do Strasburga z terenów dzisiejszej Ukrainy, Marcel Mangel stracił ojca w Auschwitz, sam zaś wraz z bratem działał w ruchu oporu, pomagał w ratowaniu żydowskich dzieci, był tłumaczem w armii generała de Gaulle'a.

Jakby na przekór tragicznemu losowi, w 1946 r. rozpoczął studia aktorskie u Étienne'a Decroux - ojca nowoczesnej pantomimy. Wybitny reżyser Jean-Louis Barrault obsadził go w pierwszej ważnej roli - Arlekina. Z inspiracji comedią dell'arte z jej protagonistami: Arlekinem i Pierrotem, z fascynacji japońskim teatrem nô oraz uwielbienia dla wielkich komików niemego kina: Chaplina, Keatona, braci Marx narodziła się postać, która do końca życia będzie scenicznym alter ego Marceau: Bip...

2692

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]