Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Konkurs w pigułce

Konkurs w pigułce

06.10.2010
Czyta się kilka minut
Co pięć lat, podczas kolejnego Konkursu Chopinowskiego oczy pianistycznego świata skierowane są na Warszawę.
S

Stawka jest wszak wysoka (w tym roku pula nagród zamyka się w kwocie prawie 150 tysięcy euro), a losy niegdysiejszych zwycięzców kuszą potencjalnych wirtuozów fortepianu. Nie mniej ważne od tego, co dzieje się na estradzie, są wydarzenia zakulisowe. Bukmacherskie zakłady, żarliwe spory publiczności o interpretacyjne niuanse, dywagacje chopinologów z całego świata tworzą wdzięczne tło dla katorżniczej pracy młodych artystów.

Przed XVI edycją organizatorzy postanowili odświeżyć zasady. Komisja kwalifikacyjna spośród nadesłanych nagrań DVD wybrała 209 artystów, których zaproszono do Warszawy na eliminacje wstępne i w ten sposób wyłoniono ostateczną grupę uczestników: 81 pianistów w wieku od 17 do 30 lat z ponad 20 krajów. Odchudzono ponadto grono jurorów do 12, z czego większość stanowią wyraziste, niekiedy kontrowersyjne osobowości artystyczne, głównie laureaci poprzednich konkursów. Za stołem sędziowskim zasiadają więc Martha Argerich, Dang Thai Son, Bella Davidovich, Philippe Entremont, Fou Ts’ong, Nelson Freire, Kevin Kenner, Michie Koyama. Pracami komisji kieruje wybitny pedagog prof. Andrzej Jasiński. Oprócz niego w składzie sędziowskim z Polski znaleźli się Adam Harasiewicz, Piotr Paleczny i Katarzyna Popowa-Zydroń. Co ciekawe, po raz pierwszy po zakończeniu konkursu punktacja jurorów zostanie ujawniona.

Konkurs zainaugurowano 30 września, trzy dni później rozpoczęły się przesłuchania I etapu, podczas których pianiści wykonali wybrane etiudy, nokturny, ballady i scherza. Do II etapu zgodnie z regulaminem jury dopuszcza 40 uczestników, którzy oprócz ballad i scherz muszą wykazać się interpretacjami walców, mazurków i polonezów. W wykonaniu 20 pianistów, którzy przejdą do etapu III (14-16 października), usłyszymy natomiast Polonez-Fantazję As-dur op. 61, jedną z trzech sonat oraz utwory dowolne. W ostatecznej rywalizacji weźmie udział najwyżej dziesięciu finalistów. Koncert laureatów odbędzie się 21 października i zostanie powtórzony przez dwa kolejne wieczory.

Dla tych, którzy nie mogą na żywo śledzić Konkursu, wszystkie przesłuchania oraz koncerty laureatów transmituje TVP Kultura oraz radiowa Dwójka. Turniej relacjonuje także dziennik "Chopin Express", przygotowywany przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z brytyjskim miesięcznikiem "Gramophone". Kolejnym wydaniom gazety towarzyszą płyty z nagraniami z bieżących przesłuchań.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny....

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]