Konkurs w pigułce

Co pięć lat, podczas kolejnego Konkursu Chopinowskiego oczy pianistycznego świata skierowane są na Warszawę.

06.10.2010

Czyta się kilka minut

Stawka jest wszak wysoka (w tym roku pula nagród zamyka się w kwocie prawie 150 tysięcy euro), a losy niegdysiejszych zwycięzców kuszą potencjalnych wirtuozów fortepianu. Nie mniej ważne od tego, co dzieje się na estradzie, są wydarzenia zakulisowe. Bukmacherskie zakłady, żarliwe spory publiczności o interpretacyjne niuanse, dywagacje chopinologów z całego świata tworzą wdzięczne tło dla katorżniczej pracy młodych artystów.

Przed XVI edycją organizatorzy postanowili odświeżyć zasady. Komisja kwalifikacyjna spośród nadesłanych nagrań DVD wybrała 209 artystów, których zaproszono do Warszawy na eliminacje wstępne i w ten sposób wyłoniono ostateczną grupę uczestników: 81 pianistów w wieku od 17 do 30 lat z ponad 20 krajów. Odchudzono ponadto grono jurorów do 12, z czego większość stanowią wyraziste, niekiedy kontrowersyjne osobowości artystyczne, głównie laureaci poprzednich konkursów. Za stołem sędziowskim zasiadają więc Martha Argerich, Dang Thai Son, Bella Davidovich, Philippe Entremont, Fou Ts’ong, Nelson Freire, Kevin Kenner, Michie Koyama. Pracami komisji kieruje wybitny pedagog prof. Andrzej Jasiński. Oprócz niego w składzie sędziowskim z Polski znaleźli się Adam Harasiewicz, Piotr Paleczny i Katarzyna Popowa-Zydroń. Co ciekawe, po raz pierwszy po zakończeniu konkursu punktacja jurorów zostanie ujawniona.

Konkurs zainaugurowano 30 września, trzy dni później rozpoczęły się przesłuchania I etapu, podczas których pianiści wykonali wybrane etiudy, nokturny, ballady i scherza. Do II etapu zgodnie z regulaminem jury dopuszcza 40 uczestników, którzy oprócz ballad i scherz muszą wykazać się interpretacjami walców, mazurków i polonezów. W wykonaniu 20 pianistów, którzy przejdą do etapu III (14-16 października), usłyszymy natomiast Polonez-Fantazję As-dur op. 61, jedną z trzech sonat oraz utwory dowolne. W ostatecznej rywalizacji weźmie udział najwyżej dziesięciu finalistów. Koncert laureatów odbędzie się 21 października i zostanie powtórzony przez dwa kolejne wieczory.

Dla tych, którzy nie mogą na żywo śledzić Konkursu, wszystkie przesłuchania oraz koncerty laureatów transmituje TVP Kultura oraz radiowa Dwójka. Turniej relacjonuje także dziennik "Chopin Express", przygotowywany przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z brytyjskim miesięcznikiem "Gramophone". Kolejnym wydaniom gazety towarzyszą płyty z nagraniami z bieżących przesłuchań.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 41/2010

Artykuł pochodzi z dodatku „Vivace