Karol Szymanowski, „Pieśni księżniczki z baśni" op. 31, „Harnasie" op. 55, „Pieśni miłosne Hafiza" op. 26

19.02.2007

Czyta się kilka minut

Po zjawiskowych interpretacjach "Króla Rogera", "Stabat Mater", "III Symfonii" i "Koncertów skrzypcowych" Karola Szymanowskiego, wybitny angielski dyrygent Simon Rattle sięgnął po kolejne partytury polskiego twórcy. Tym razem na płycie koncernu EMI znalazły się dwa cykle pieśni symfonicznych oraz muzyka do baletu "Harnasie". Rattle z pomocą sopranistek Iwony Sobotki oraz Katariny Karnéus, brytyjskiego tenora Timothy Robinsona i chóru miasta Birmingham osiągnął efekt znakomity. "Pieśni księżniczki z baśni", pełnych impresjonistycznych plam dźwiękowych, współbrzmień rozedrganych, mglistych, dopełnianych odrealnionymi, ciepłymi, z wielką czułością kreślonymi wokalizami Sobotki, nie sposób zapomnieć. Zachwyca także stylistyczny mariaż neoromantycznego rozmachu rodem z muzyki niemieckiej, wrażliwości na barwę właściwej twórcom francuskim przełomu wieków z orientalnymi wątkami perskiej poezji w "Pieśniach miłosnych Hafiza". Tym bardziej że szwedzka śpiewaczka

zadanie z języka polskiego odrobiła na szóstkę.

Szczególnie silne wrażenia pozostawia jednak interpretacja muzyki do "Harnasiów", dzieła dla obcokrajowców wyjątkowo niebezpiecznego. Szymanowski bowiem w żadnym innym utworze nie zawarł tylu figur melodyczno-rytmicznych zaczerpniętych z folkloru Podhala. Słuchając, z jakim polotem, fantazją i autentyczną radością Brytyjczycy przygrywają do góralskich tańców, trudno dawać wiarę opiniom o ich flegmatycznym usposobieniu. Toż to istna fonograficzna bomba! I to zdetonowana w przededniu 2007 roku, ogłoszonego przez polskich parlamentarzystów Rokiem Karola Szymanowskiego.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 08/2007