Reklama

Karol Szymanowski

Karol Szymanowski

11.12.2005
Czyta się kilka minut
Tylko trzy utwory, ale jakby zabrzmiał cały świat. Barwny, gwałtowny, poetycki, mityczny, miłosny, tęskny. Pierwsze są Maski (op. 34, 1915-1916) i prawie dwunastominutowa Schéhérazade, która u Anderszewskiego wije się w zmysłowym tańcu: intensywnym i niepohamowanym, tajemnym. Dalej Tantris le bouffon, które brzmi jak tragicznie groteskowy miłosny balet, który nigdy się nie spełni. Wreszcie Sérénade de Don Juan, której początek przypomina taniec nieszczęśliwego Tristana z poprzedniej części; dalej może być tylko smutniej i ciemniej, choć dzięki Anderszewskiemu co chwila dokonuje się rozjaśnienie, przekroczenie.

“Sonata fortepianowa nr 3" (1917) zaczyna się cicho, subtelnie, ale już po chwili gwałtowne uczucia biorą górę. Pierwsza część, “Presto", z rzadka tylko wyciszona, pędzi i zagarnia jak wodospad. “Adagio Mesto" jest cudnie nasycone, dotkliwe, jakby tylko w ciszy, w piano, można było najmocniej wyrazić największe tragedie. “Allegro assai" jest uwerturą do finałowej “Fugi", w której Anderszewski jest już cały swój: wielopłaszczyznowy, wielopoziomowy, wieloczasowy. Genialny po prostu.

Wreszcie “Metopy", czyli odyseja według Szymanowskiego w trzech odsłonach. Pierwsze są syreny (“L’île des sirenes"), których chce się słuchać bez przerwy, do końca, nawet gdyby to miało przynieść śmierć. Dalej “Calypso", której Anderszewski wydaje się współczuć najbardziej, podobnie jak Milan Kundera w “Niewiedzy" (“Kalipso, ach, Kalipso!... opiewamy ból Penelopy i nie robimy sobie...

1433

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]