Kapłańskie szaty

Nie patrz na dzban, lecz na to, co w nim jest – zwykł był mawiać starożytny redaktor pierwszej części Talmudu. Po polsku powiedzielibyśmy: nie szata zdobi człowieka.

07.03.2022

Czyta się kilka minut

Fot. GRAŻYNA MAKARA /
Fot. GRAŻYNA MAKARA /

Nie patrz na dzban, lecz na to, co w nim jest” – zwykł był mawiać starożytny redaktor pierwszej części Talmudu. Po polsku powiedzielibyśmy: nie szata zdobi człowieka. Tymczasem inaczej miała się sprawa z kapłanami posługującymi w Przybytku, a potem w Świątyni, albowiem Pięcioksiąg poświęca wiele miejsca ich liturgicznym szatom. Nosili oni białe lniane spodnie, tuniki i turbany, wielobarwny akcent kolorystyczny stanowił długi wysoko wiązany pas. Do wykonania szat arcykapłana nie starczały kosztowne tkaniny i barwniki – potrzebne też były drogie kamienie i złoto. Dla Aarona, a potem jego potomków, należało sporządzić jeszcze cztery dodatkowe elementy stroju (zob. Wj 28, 6-42).

Na upiętym inaczej niż u zwykłych kapłanów zawoju miał Aaron przywiązaną złotą tabliczkę, na której widniał napis „święty dla Boga”. Do posługi wkładał również szatę z niebieskiej wełny, której brzeg ozdobiony był wełnianymi jabłkami granatu przetykanymi złotymi dzwoneczkami. Na tej szacie nosił rodzaj wkładanego od tyłu fartuszka, na którego opinających ramiona paskach znajdowały się dwa kamienie, a na każdym z nich – imiona sześciu spośród dwunastu plemion Izraela. Na tych paskach wisiał napierśnik – złożony prostokątny kawałek materiału, utkany z barwionej na trzy kolory wełny, lnu i złotych nici, w którego złożeniu umieszczone były urim i tumim, z zewnątrz ozdobiony dwunastoma drogimi kamieniami, na których też znajdowały się imiona izraelskich plemion.

Rabin Izaak Cylkow tak oddaje po polsku Wj 28, 30: „I złożysz na napierśniku wyrocznym Urim i Thummim, i będą na sercu Ahrona, gdy będzie wchodził przed oblicze Wiekuistego; i tak nosić będzie Ahron sąd synów Israela na sercu swojém przed obliczem Wiekuistego ustawicznie”. Komentator wszech czasów uważa, że w złożeniu napierśnika znajdowało się Imię Boże, dzięki któremu – poprzez podświetlanie liter na dwunastu kamieniach – komunikowane były Boże wskazówki. Korzystał z nich – między innymi – Jozue, dowodzący podbojem Kanaanu (zob. Lb 27, 21), a także walczący z Amalekitami król Dawid (zob. 1 Sm 30, 8). Można się pokusić o ustalenie rdzeni słów urim i tumim: w pierwszym odruchu narzuca się, że urim – liczba mnoga – pochodzi od pojedynczego or, światła, stąd zapewne koncepcja rozbłyskiwania tworzących odpowiedź liter. Jednak można też przypuścić, że odpowiednie rdzenie to arar oraz tamam – pierwszy powiązany z przekleństwem, drugi – z pełnią i doskonałością, tworzące duet typu „prawda / fałsz”. Wołodymyrowi Zełenskiemu przydałyby się dzisiaj – mógłby zapytać jak Dawid: „Mam li ścigać tę hordę? Czyż ją dopędzę?” i usłyszeć jak on w odpowiedzi: „Ścigaj, bo dopędzisz ją z pewnością, a też wyzwolisz!”. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Jest rabinką. Absolwentka Wydziału Hebraistyki UW, uczyła hebrajskiego m. in. na UW, w WLH im. J. Kuronia i na UMCS-ie w Lublinie, a obecnie w warszawskim Liceum im. Zuzanny Ginczanki. Wydała 2 książki: polsko-hebrajski modlitewnik dla dzieci oraz wzbogacony… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 11/2022