Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
1886
Otwarcie linii kolejowej z Białegostoku przez Wołkowysk do Baranowicz i dalej do Moskwy. Na nowej trasie wybudowano kolejną stację w Białymstoku – Dworzec Poleski (późniejsza nazwa: Fabryczny).
1934
Tereny pomiędzy linią kolejową a ul. Węglową, dotąd prywatne, zostały wywłaszczone i przekazane Wojsku Polskiemu. Rozpoczęto tam budowę dużego kompleksu magazynów wojskowych.
1939
22 września do Białegostoku wkroczyli Sowieci i przejęli miasto z rąk Niemców. Magazyny przy ul. Węglowej zajęła Armia Czerwona.
1940-1941
Na bocznicach kolejowych Dworca Poleskiego podstawiano wagony towarowe. Ładowano do nich rodziny, które miały zostać deportowane na Sybir.
1943
W okresie okupacji niemieckiej w tym samym miejscu ładowano do wagonów Żydów z białostockiego getta. Do Treblinki i innych niemieckich obozów wywieziono kilkadziesiąt tysięcy Żydów.
1944
W lipcu Białystok ponownie znalazł się w rękach sowieckich. W listopadzie z bocznic Dworca Poleskiego odjechały trzy transporty internowanych – w sumie blisko 3 tysiące osób. Wywiezieni wówczas Polacy trafili do łagru w Ostaszkowie.
1945-2004
Po odejściu Armii Czerwonej magazyny zajęło polskie wojsko.
2005
Opuszczony przez wojsko teren, wraz z dawnymi magazynami, kupiło miasto Białystok.
2010
Jeden z dawnych magazynów wojskowych wraz z otaczającym go dwuhektarowym terenem został wydzielony z całego kompleksu. Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski zdecydował o budowie w tym miejscu Muzeum Pamięci Sybiru.
2012
Pracownia Arkon Jana Kabaca zakończyła trwające od roku prace nad dokumentacją projektową Muzeum. Przygotowana koncepcja zakładała zachowanie oryginalnego wojskowego magazynu z przezna- czeniem na cele wystawiennicze, a także dobudowanie do niego nowoczesnego budynku.
2014
17 września wyłoniono zwycięzcę konkursu na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej aranżacji wystawy stałej Muzeum – belgijską pracownię Tempora.
2016
W październiku Miasto Białystok podpisało umowę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego na dofinansowanie Muzeum. W tym roku zrealizowano także wstępny etap budowy.
2017
1 stycznia Muzeum rozpoczęło funkcjonowanie jako samodzielna instytucja kultury wydzielona z Oddziału Muzeum Wojska w Białymstoku. W tym samym roku udało się przygotować projekt wystawy, a także uzyskać dla niego dofinansowanie z Unii Europejskiej.
2018
Przetarg na wykonanie stanu surowego budynku Muzeum został rozstrzygnięty – wygrała firma Budimex SA. W kwietniu podpisano umowę i budowa ruszyła. 15 października, w obecności Sybiraków, ich rodzin i innych gości, uroczyście podpisano, poświęcono i wmurowano w fun-damenty gmachu akt erekcyjny Muzeum. Wyrażono w nim m.in. przekonanie, że „Instytucja ta dbać będzie o zachowanie pamięci o ofiarach i zbrodniach, które sprawiły, że daleka Syberia zmieniła się w pol-skiej świadomości ze wspaniałej i bogatej krainy w okrutny Sybir – Nieludzką Ziemię”.
2019
19 czerwca ogłoszono wykonawcę wystawy stałej Muzeum – wygrała firma Deko-Bau. Wybrano też projekt instalacji artystycznej – zwyciężyła koncepcja autorstwa Martyny Pająk. W sierpniu do wnętrza obiektu został wprowadzony największy eksponat Muzeum – rosyjski wagon towarowy z 1892 r., tzw. tiepłuszka. W grudniu zakończyły się prace budowlane i Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku, przekazał Wojciechowi Śleszyńskiemu, dyrektorowi Muzeum, klucze do nowego gmachu. Muzeum zostało laureatem konkursu Top Inwestycje 2019.
2020
Rok intensywnych prac nad wystawą stałą i wyposażeniem obiektu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się akcja #Zapamiętani, dzięki której do Muzeum spłynęły z całego świata fotografie Sybiraków i ich rodzin.
2021
Muzeum otwiera się dla zwiedzających.