Inwazja kuratorów

22.08.2022

Czyta się kilka minut

Dzielić się sobą, bezwarunkowo, dzielić się sobą z innymi – oto życie idealne. Idealne, choć pełne wyrzeczeń, dokonywania wyborów, niejednokrotnie trudnych. Jakiego użyć filtra? Jak wykadrować resztę turystów? Jaką zrobić minę? Żmuda, żmuda przed uwiecznieniem, żmuda po uwiecznieniu. Obróbka, obróbka jest najważniejsza, reszta to przypisy niewarte wzmianki, przepraszam, posta.

Są ludzie, którzy nie rozumieją ducha czasów, na przykład artyści, co to nie lubią na koncertach morza telefonów komórkowych przed sobą. Są tacy ludzie, ale pamiętajmy, że oni są uprzywilejowani, podczas gdy miliardy życiowych prekariuszy muszą się same fotografować, nagrywać i utrwalać, bo nikt inny za nich tego nie zrobi. Jak nie ja, to kto? Samowyzwalacz narzędziem emancypacji. ­Zamiast wydrapać koślawy napis: „Tu byłem”, można, a nawet trzeba, po prostu zrobić zdjęcie, bez zdjęcia nic się nie liczy, bo jest niebyłe. Życiowi prekariusze sami widzą najlepiej, jak i gdzie się przyszłej potomności zaprezentować, a nawet opiewać.

Bądź kuratorem swego życia, przecież masz telefon komórkowy, a w nim aparat i masę filtrów! Bądź kuratorem swego życia, przestań być szarym człowiekiem, bądź człowiekiem pastelowym. Skomponuj się w kadrze przeżyć i nie zachowuj tego dla siebie, dziel się, dziel ze światem, dziel się sobą, a świat się zachwyci i wszystkim będzie miło – a o to przecież na najlepszym ze światów chodzi. Nie przejdź niezauważony, udowodnij głębię swego jestestwa na Insta. ­Zagraj główną rolę w „Teatrze Autentyczności”.

Taki właśnie tytuł nosi seria fotografii Natachy de Mahieu. Artystka wybrała najczęściej geotagowane na Instagramie piękne miejsca w Europie, ale takie trudno dostępne, nieopatrzone, oryginalne, zapierające dech w piersiach, naprawdę naturalne: kaniony, jeziora, pustynie. Następnie udała się tam w lecie z aparatem fotograficznym i trójnogiem, ustawiła kadr i w ciągu około godziny wykonywała kilkadziesiąt-sto fotografii, które następnie nałożyła na siebie. Efekt: kolekcja zdjęć tłumów ludzi robiących sobie zdjęcia. Pamiątka na całe życie. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru Nr 35/2022