Reklama

Franciszek o osobach w powtórnych związkach

Franciszek o osobach w powtórnych związkach

10.08.2015
Czyta się kilka minut
Co papież sądzi o komunii dla osób żyjących w ponownych związkach?
Artur Sporniak
Artur Sporniak / Fot. Grażyna Makara
K

Katolikom będącym w takiej sytuacji Franciszek poświęcił 5 sierpnia katechezę z cyklu o małżeństwie wygłaszanego podczas środowych audiencji ogólnych. Warto odnotować, że papież realistycznie uznaje, iż małżeństwo może się definitywnie zakończyć, gdyż sam mówi o jego „nieodwracalnym rozpadzie”. Komentując to przemówienie, konserwatywni komentatorzy podkreślają przede wszystkim jedno stwierdzenie: „Kościół dobrze wie, że taka sytuacja jest sprzeczna z chrześcijańskim sakramentem”. Nie dodają już jednak, że papież następnie mówi: „Jednak jego [Kościoła] spojrzenie nauczyciela zawsze czerpie z serca matki”. Metafora Kościoła jako matki i Dobrego Pasterza pojawiła się aż sześć razy – to wyraźny sygnał, że w rozstrzyganiu tego problemu papież chce, by Kościół kierował się miłosierdziem. Trzecim znakiem określającym stanowisko papieża jest położenie przez niego nacisku na indywidualne podejście: „Dobry Pasterz zna każdą ze swych owiec i żadnej nie wyklucza ze swej nieskończonej miłości”. Wreszcie, gdy Franciszek odwołuje się do swoich poprzedników, nie cytuje ich „twardego” nauczania, tylko wypowiedzi bardziej zniuansowane. Tu „nie ma prostych odpowiedzi” twierdził Benedykt XVI, zaś Jan Paweł II wzywał do „właściwego rozeznania sytuacji”.

Jakie jest zdaniem Franciszka właściwe rozeznanie sytuacji? Najwyraźniej dopuszcza on możliwość nowego podejścia duszpasterskiego, ale oczekuje mocnych argumentów. Jakby mówił teologom: jestem gotowy na zmiany, ale najpierw pokażcie, że jest to doktrynalnie możliwe.

Teologowie tymczasem nie próżnują. Niedawno ujawniono treść referatów wygłoszonych na zorganizowanym pod koniec maja w Rzymie spotkaniu episkopatów Niemiec, Francji i Szwajcarii w sprawie Synodu o rodzinie. Podczas spotkania, nazwanego przez media „gabinetem cieni Synodu”, poruszono wszystkie najbardziej kontrowersyjne kwestie: oprócz komunii dla rozwodników, także akceptację w małżeństwie antykoncepcji, współżycia seksualnego przed ślubem czy w związkach homoseksualnych. Teologowie postulowali m.in. porzucenie koncepcji czynów „wewnętrznie złych” (niemoralnych niezależnie od intencji i okoliczności; dotychczasowa doktryna zalicza do nich wszystkie wymienione wyżej czyny) i wypracowanie bardziej subtelnych „narzędzi”, które pozwolą np. docenić trwałe i wierne związki homoseksualne.
Nie oznacza to, że tak daleko idące postulaty wysuwają biskupi z tych krajów – ich stanowisko nie zostało ujawnione. ©℗

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]