Franciszek o osobach w powtórnych związkach

Co papież sądzi o komunii dla osób żyjących w ponownych związkach?

10.08.2015

Czyta się kilka minut

Artur Sporniak /  / Fot. Grażyna Makara
Artur Sporniak / / Fot. Grażyna Makara

Katolikom będącym w takiej sytuacji Franciszek poświęcił 5 sierpnia katechezę z cyklu o małżeństwie wygłaszanego podczas środowych audiencji ogólnych. Warto odnotować, że papież realistycznie uznaje, iż małżeństwo może się definitywnie zakończyć, gdyż sam mówi o jego „nieodwracalnym rozpadzie”. Komentując to przemówienie, konserwatywni komentatorzy podkreślają przede wszystkim jedno stwierdzenie: „Kościół dobrze wie, że taka sytuacja jest sprzeczna z chrześcijańskim sakramentem”. Nie dodają już jednak, że papież następnie mówi: „Jednak jego [Kościoła] spojrzenie nauczyciela zawsze czerpie z serca matki”. Metafora Kościoła jako matki i Dobrego Pasterza pojawiła się aż sześć razy – to wyraźny sygnał, że w rozstrzyganiu tego problemu papież chce, by Kościół kierował się miłosierdziem. Trzecim znakiem określającym stanowisko papieża jest położenie przez niego nacisku na indywidualne podejście: „Dobry Pasterz zna każdą ze swych owiec i żadnej nie wyklucza ze swej nieskończonej miłości”. Wreszcie, gdy Franciszek odwołuje się do swoich poprzedników, nie cytuje ich „twardego” nauczania, tylko wypowiedzi bardziej zniuansowane. Tu „nie ma prostych odpowiedzi” twierdził Benedykt XVI, zaś Jan Paweł II wzywał do „właściwego rozeznania sytuacji”.

Jakie jest zdaniem Franciszka właściwe rozeznanie sytuacji? Najwyraźniej dopuszcza on możliwość nowego podejścia duszpasterskiego, ale oczekuje mocnych argumentów. Jakby mówił teologom: jestem gotowy na zmiany, ale najpierw pokażcie, że jest to doktrynalnie możliwe.

Teologowie tymczasem nie próżnują. Niedawno ujawniono treść referatów wygłoszonych na zorganizowanym pod koniec maja w Rzymie spotkaniu episkopatów Niemiec, Francji i Szwajcarii w sprawie Synodu o rodzinie. Podczas spotkania, nazwanego przez media „gabinetem cieni Synodu”, poruszono wszystkie najbardziej kontrowersyjne kwestie: oprócz komunii dla rozwodników, także akceptację w małżeństwie antykoncepcji, współżycia seksualnego przed ślubem czy w związkach homoseksualnych. Teologowie postulowali m.in. porzucenie koncepcji czynów „wewnętrznie złych” (niemoralnych niezależnie od intencji i okoliczności; dotychczasowa doktryna zalicza do nich wszystkie wymienione wyżej czyny) i wypracowanie bardziej subtelnych „narzędzi”, które pozwolą np. docenić trwałe i wierne związki homoseksualne.
Nie oznacza to, że tak daleko idące postulaty wysuwają biskupi z tych krajów – ich stanowisko nie zostało ujawnione. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów. Opracowanymi razem z… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 33/2015