Dzieło nieoczekiwane

Amerykański malarz i krytyk, zajmujący się m.in. rolą obrazów w dziele Marcela Prousta, otrzymuje pewnego dnia od znajomego z Paryża niewielką francuską książeczkę o tym pisarzu.

08.04.2019

Czyta się kilka minut

Nazwisko autora nic mu nie mówi. „Jeszcze poprzedniego dnia nic o nim nie słyszałem. Następnego dnia całkowicie mną zawładnął”.

Nieznanym autorem był Józef Czapski, książeczka to zapis odczytów, jakie Czapski prowadził (po francusku) dla współwięźniów-oficerów w sowieckim obozie w Griazowcu. Dzielił się zachwytem uruchamiając własną pamięć, bo przecież w obozie nie było egzemplarza „W poszukiwaniu straconego czasu”. Dla Erica Karpelesa, urodzonego w Nowym Jorku osiem lat po zakończeniu II wojny, ten zachwyt tak mocno współbrzmiał z jego odczuciami, że wprowadził jego własne życie na nieplanowaną wcześniej ścieżkę. Odkrycie malarstwa Czapskiego – pierwszym obrazem, który Karpeles zobaczył na żywo, był „Chłopiec przed de Staëlem”, późne (z 1981 r.) płótno wiszące na ścianie paryskiego mieszkania Wojciecha Karpińskiego – tylko wzmocniło nieoczekiwaną fascynację. Zaczęła się praca niemal detektywistyczna: lektury, grzebanie w archiwach, podróże i spotkania z ludźmi, którzy Czapskiego znali i byli mu bliscy, tropienie jego obrazów w kolekcjach prywatnych i magazynach muzealnych (opis wizyt w magazynie warszawskiego Muzeum Narodowego i w krakowskiej Bibliotece Czartoryskich, gdzie znajdują się dziś dzienniki Czapskiego, godny jest Kafki!). Rezultat? Rzetelna biografia, która dyskretnie porusza też temat miłosnych fascynacji Czapskiego i jego związków z mężczyznami i kobietami, będąca zarazem pełnym nieskrywanych emocji sprawozdaniem z badawczej przygody. Także dlatego tak świetnie się ją czyta.

Co zaś najważniejsze i co bardzo by się chyba spodobało jej bohaterowi: to nie jest tylko rzecz o Czapskim – świadku epoki, potomku arystokratycznego rodu, strażniku pamięci o Katyniu i współtwórcy paryskiej „Kultury”, ale równocześnie wnikliwy portret artysty długo i nieustępliwie szukającego własnego głosu, wiernego do końca malarskiemu powołaniu. I wizerunek niezwykłego człowieka łączącego bezbronną wrażliwość na świat z twardością i konsekwencją w działaniu. Dodajmy piękne ilustracje – osobno archiwalne zdjęcia, osobno rysunki i obrazy Czapskiego – no i przypisy (czytajcie przypisy!). Nadzwyczajna książka! ©℗

Eric Karpeles, PRAWIE NIC. JÓZEF CZAPSKI. BIOGRAFIA MALARZA, przeł. Marek Fedyszak, Noir sur Blanc, Warszawa 2019, ss. 538 + ilustr.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Tomasz Fiałkowski, ur. 1955 w Krakowie, absolwent prawa i historii sztuki na UJ, w latach 1980-89 w redakcji miesięcznika „Znak”, od 1990 r. w redakcji „TP”, na którego łamach prowadzi od 1987 r. jako Lektor rubrykę recenzyjną. Publikował również m.in. w… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 15/2019