Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Czy powinno się czytać tę baśń dzieciom?

Czy powinno się czytać tę baśń dzieciom?

13.04.2011
Czyta się kilka minut
To pytanie zadał świdnickim licealistom Jerzy Franczak pod koniec dyskusji poświęconej utworowi braci Grimm, pt. "Wrzeciono, czółenko i igła".
B

Baśnie objaśniają świat, pomagają najmłodszym pożegnać się z kompleksami i problemami - czy można jednak traktować je również jako nośnik krzywdzących stereotypów? Czy mogą zdradzać niezaspokojone, perwersyjne potrzeby autora?

Ponad czterdziestu uczestników spotkania z krakowskim pisarzem i badaczem literatury zastanawiało się nad zachowaniem baśniowego królewicza poszukującego kandydatki na żonę. Opowieść pozbawiona sensacyjnych zwrotów akcji, w której nie występuje żaden wilk ani smok, stała się intrygująca, gdy od czytania dosłownego udało się przejść do lektury symbolicznej i krytycznej. Czy dziewczyna jest bezwolna, daje się wciągnąć w odwieczny schemat kulturowy, każący kobiecie spuścić wzrok i pokornie czekać na oblubieńca? A może po prostu nie jest gotowa na związek?

Tytułowe wrzeciono, czółenko i igła - jedyne skarby ubogiej sierotki - licealiści skojarzyli ze współczesnymi narzędziami wyręczającymi nastolatków w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami. Czarodziejskie przyrządy tkackie i wyuczone zaklęcia sprowadziły królewicza do domu dzieweczki. Dziś za sprawą Facebooka i telefonów komórkowych zawieranie znajomości pozbawione jest podobnych trudów. "Lekcja czytania" w Świdnicy uświadomiła uczestnikom, jak bardzo baśnie są wrośnięte w kulturę, która je wytworzyła.

Maciej Krogel

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr II w Świdnicy

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]