Brexit ciągle zbiera żniwo

Czerwona ciężarówka z reklamą coca-coli nie będzie w Wielkiej Brytanii symbolem najbliższych świąt.

06.12.2021

Czyta się kilka minut

 / JAROSŁAW JAKUBCZAK / POLSKA PRESS / EAST NEWS
/ JAROSŁAW JAKUBCZAK / POLSKA PRESS / EAST NEWS

Może w ogóle nie przyjechać – bo od miesięcy brakuje tu zawodowych kierowców. I to mimo tego, że rząd jeszcze we wrześniu przyznał 5 tys. tymczasowych wiz pracowniczych dla tego sektora, luzując brexitowe ograniczenia dla kierowców z Unii Europejskiej.

Także polscy kierowcy mniej chętnie podejmują pracę na Wyspach. – Ubieganie się o wizy to dodatkowe procedury – mówi „Tygodnikowi” jeden ze spedytorów. – W Wielkiej Brytanii nie chcą pracować nie tylko kierowcy tirów, lecz również mniejszych samochodów. Ważny stał się czas spędzany z rodziną. Praca na Wyspach oznaczała często spędzenie w domu tylko tygodnia w miesiącu. Ostatecznie nawet takie niewielkie utrudnienia jak ruch lewostronny czy język przyczyniają się do decyzji o pozostaniu w kraju.

W sondażach kierowcy pracujący w Wielkiej Brytanii jako powód kryzysu wymieniają też fakt, że w zawodzie nie chcą pracować młodzi (przeciętny wiek kierowcy wynosi 55 lat). Brakuje ich też w państwach Unii, m.in. w Polsce i we Włoszech, tu jednak od początku 2021 r. liczba branżowych ogłoszeń o pracę znacznie się zwiększyła. Restrykcyjne kontrole przewozów, które zostaną wprowadzone na granicy unijno-brytyjskiej w pierwszej połowie 2022 r., zapewne pogorszą sytuację na Wyspach.

Brexit nie spowodował tąpnięcia w brytyjskiej gospodarce, ale w dłuższej perspektywie może mieć poważniejsze konsekwencje niż pandemia. Według Biura Odpowiedzialności Budżetowej (OBR), rządowej instytucji od prognoz gospodarczych, opuszczenie Unii ostatecznie zmniejszy brytyjski PKB o 4 proc. (covid ujmie zaś kolejne 2 proc.). Dodatkowo rosnąca inflacja – która może osiągnąć 5 proc. – sprawia, że koszty życia na Wyspach rosną najszybciej od trzech dekad. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Marcin Żyła jest dziennikarzem, od stycznia 2016 do października 2023 r. był zastępcą redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”. Od początku europejskiego kryzysu migracyjnego w 2014 r. zajmuje się głównie tematyką związaną z uchodźcami i migrantami. W „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 50/2021