Reklama

Bogactwo światów

Bogactwo światów

13.06.2007
Czyta się kilka minut
Najlepsze dokumenty tegorocznego festiwalu to te, które dyskretnie zaznaczają obecność autora: przez jego fizyczną obecność na ekranie ("Kredens Jacoba Dammasa), finezyjną ironię pisanego komentarza ("Japtik-Hasse Edgara Bartieniewa) czy ostentacyjną ascezę formy ("Piktogram Lidy i Mišy Suchých).
"

"Kredens" - film, któremu odmówiono Lajkonika, a przyznano nagrodę Macieja Szumowskiego i studenckie wyróżnienie - to moim zdaniem najbardziej spełniony dokument 47. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Młodemu Duńczykowi polskiego pochodzenia udała się trudna sztuka: zrobił uczciwy film o własnym dojrzewaniu, rysując w tle przenikliwy portret rzeczywistości społecznej. Jacob przyjeżdża do Polski w poszukiwaniu kredensu, o którym opowiadała mu mama. Jako Żydówka opuściła kraj w 1968 r., ale pamięć o kredensie pozostała. Bohater/reżyser puka do kolejnych drzwi wrocławskiej kamienicy i odkrywa polski ewenement: połączenie ksenofobii z gościnnością. Osiągnięcie polega na zrobieniu filmu o polskim antysemityzmie, który unika frazesów o polskim antysemityzmie. Dammas pozostaje otwarty nawet na tych bohaterów, którzy są na niego de facto zamknięci. "Przystojny z pana chłopak, w ogóle...

5139

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]