Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Zanik

Zanik

15.05.2016
Czyta się kilka minut
Paula Hardinga, w latach 90. XX w. muzyka rockowego zespołu Cold Water Flat, dziś nagradzanego (m.in. Pulitzerem) powieściopisarza, interesuje przede wszystkim upływ czasu i zanikanie woli życia.
J

Jego bohater, Charles, po śmierci córki przecina wszystkie więzy, które wcześniej łączyły go ze światem, i pogrąża się w otchłannej depresji. Z tą ostatnią nie tyle walczy, ile nieporadnie oswaja się za pomocą lekarstw i narkotyków, których zdobycie staje się jedynym celem jego działań. Powieść stanowi studium atrofii, ogarniającej nas po traumatycznym doświadczeniu, w wyniku którego upada nasza wcześniejsza forma życia. Charles nie jest w stanie obronić się przed destruktywnym uczuciem żalu, nie potrafi przepracować żałoby, nie godzi się z odejściem córki, co skazuje go na powolną zatratę. Czy po takim doświadczeniu można wrócić do „żywych”? A jeśli tak, to w jaki sposób wygląda to „życie po życiu”, gdy wszystkie punkty odniesienia zostały zlikwidowane, a w świecie trzeba się orientować za pomocą zaimprowizowanych naprędce narzędzi? ©℗

Paul Harding „Enon”, przeł. Maciej Nowak-Kreyer, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2016 

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]