Wyzwania dla zarządzania publicznego

Jest wiele terytorialnych problemów zarządzania publicznego, których nie można rozwiązać za pomocą prostych zmian w podziale administracyjnym kraju.

28.09.2010

Czyta się kilka minut

Dotyczy to zwłaszcza zagadnień, których obszar przełamuje strukturę administracyjną, takich jak np. problemy gospodarki wodnej. Ale także aglomeracji miejskich, które rozrastając się obejmują kolejne tereny w otoczeniu dużego miasta. Taki obszar stwarza specjalne wyzwania dla zarządzania publicznego.

Wzrost aglomeracji próbowano w przeszłości, tak u nas, jak i w innych krajach, okiełznać właśnie za pomocą zmian w podziale administracyjnym: w drodze aneksji kolejnych gmin bądź poprzez utworzenie specjalnej jednostki administracyjnej wyższego stopnia (tzw. powiatu metropolitalnego czy - jak w Polsce w latach 1975--98 - województwa miejskiego). To rozwiązanie tylko pozornie było racjonalne, najczęściej zaś prowadziło do zaburzenia mechanizmów życia społecznego i zarządzania w skali lokalnej. Gdy w miejsce 11 gmin na obszarze Warszawy powstała w 2002 r. jedna wielka gmina miejska, doprowadziło to do drastycznej centralizacji i kompletnego uwiądu zarządzania w skali dzielnic - dawnych gmin warszawskich.

Dlatego dzisiaj - zgodnie z zasadą pomocniczości - zamiast budowania nowych, "twardych" struktur administracyjnych, trzeba przyjmować rozwiązania funkcjonalne, które mogłyby się rozwijać wraz ze wzrostem aglomeracji miejskiej, zarazem jak najbardziej oszczędnie ingerując zarówno w podział administracyjny na danym terenie, jak i w kompetencje położonych tam gmin i powiatów. Potrzebujemy rozwiązań metropolitalnych, które do istniejącego systemu zarządzania dodawałyby przede wszystkim dodatkowy segment planistyczny oraz uprawnienia koordynacyjne w skali całego zespołu miejskiego, w jak najszerszym zakresie pozostawiając władzom lokalnym zwykłą przestrzeń zarządzania. Nowoczesne aglomeracje miejskie potrzebują elastycznych, "miękkich" rozwiązań organizacyjnych oraz skutecznych instrumentów planowania i zarządzania w skali całego obszaru, jednak bez przejmowania odpowiedzialności za sprawy lokalne. O tych sprawach dyskutowaliśmy podczas krakowskiej konferencji.

Prof. MICHAŁ KULESZA był jednym z głównych autorów polskiej reformy samorządowej, w 1990 r. współtworzył ustawę gminną. Jako pełnomocnik rządu w latach 1992-94 i 1997-99 przygotowywał nowy ustrój terytorialny i administracyjny państwa, wprowadzony w życie 1 stycznia 1999 r. Kieruje Zakładem Nauki Administracji UW.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2010