Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wypowiedzi pisarzy

Wypowiedzi pisarzy

05.11.2012
Czyta się kilka minut
Wybrane cytaty gości Festiwalu.
O

OKSANA ZABUŻKO: O moich powieściach mówiono, że opowiadają o pamięci – jednostkowej i zbiorowej. Dla mnie jednak najważniejszą sprawą był zawsze wpływ przeszłości na naszą teraźniejszość, na świat, w którym żyjemy. Najistotniejsze dla mnie pytanie brzmi następująco: w jaki sposób to, co było, kształtuje nasze życie, niezależnie od wiedzy, jaką posiadamy na temat historii?

DOROTA MASŁOWSKA: Gdy zaczęłam pracować z językiem, zestawiać strzępy codziennej mowy, gdy układałam z nich kolaże, nagle spod słów wyłoniła się – trochę zaskakująco – wojna. Gdybyśmy wypreparowali język polski, zrobili z niego preparat, a potem zbadali go pod mikroskopem, okazałoby się, że każda jego część jest wojną zarażona.

MARTIN POLLACK: Gdy opisywane przeze mnie zdarzenia okazują się dla mnie niezrozumiałe, gdy brak mi danych, gdy nie mam na ich temat wiedzy, nie oddaję pola wyobraźni, nie łatam prawdziwej historii fikcyjnymi wstawkami. Wolę pozostawić puste miejsce, pęknięcie w tekście, które zmienia rytm narracji, daje czytelnikowi szansę na samodzielną rekonstrukcję, zaprasza do udziału w rozmowie.

ALAIN MABANCKOU: Literatura afrykańska tworzona przez emigrantów, którzy zmienili miejsce zamieszkania i języki, w wyjątkowy sposób wzbogaca kulturę zachodnią. Język francuski, w którym piszę swe powieści, potrzebuje takiego impulsu – dzięki temu może się rozwijać. Bez tych wpływów nie przetrwałby w konfrontacji z wciąż zmieniającym się światem.

ROBERT D. KAPLAN: Współcześni dziennikarze powinni się uczyć swego rzemiosła od Josepha Conrada, który może być wzorem dla każdego korespondenta. Z jednej strony jest bezwzględnym, brutalnym realistą, opisującym zdarzenia z chłodnym dystansem. Z drugiej zaś – nigdy nie zapomina o jednostce, nigdy jej nie porzuca, zawsze jest blisko niej.

DUBRAVKA UGREŠIĆ: Książka stała się produktem, pisarz również jest dziś stwarzany przez rynek. Ta marketingowa logika jest nieubłagana, a jej inercja zabija wszelkie wartości, jakie niegdyś wiązaliśmy z literaturą. Walka z tą postawą jest bardzo trudna, odruchowo czujemy, że jesteśmy w niej skazani na spektakularną porażkę, a jednak jest to walka potrzebna. Musimy ją podjąć.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]