Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wstęp

Wstęp

17.05.2015
Czyta się kilka minut
Po prapremierowym pokazie opery „Czterech świętych w trzech aktach” Gertrude Stein została zapytana przez dziennikarza, o czym opowiada jej dzieło.
Fot. Grażyna Makara
O

Opera odniosła ogromny sukces, publiczność była zachwycona, choć niektórzy widzowie mieli kłopot ze zrozumieniem poetyckiego przekazu – dziennikarz postanowił więc w ich imieniu poprosić pisarkę o wyjaśnienie. Stein udzieliła intrygującej odpowiedzi: „Jeśli ci się podobało, to znaczy, że zrozumiałeś. Wielu osobom się podobało, czyli wiele osób zrozumiało”.
O czym myślimy, gdy rozmawiamy o poezji? Czy o sensie ukrytym w niecodziennych układach słów i wersów? Czy o pięknie, którego nośnikiem jest język? Czy o ideach, które poetka lub poeta przekazuje czytelnikom? O poetyckich obrazach, pobudzających naszą wyobraźnię? A może o instytucjach, które zajmują się wydawaniem wierszy? O pieniądzach, które są potrzebne, by poezję publikować i promować? O prestiżu, którym cieszą się twórcy uznani przez daną wspólnotę za wybitnych?
Gdy rozmawiamy o poezji, myślimy o wszystkich tych zagadnieniach, jak również o wielu innych, których lista wypełniłaby opasły tom. Każdy z tematów jest ważny, każdy domaga się naszej uwagi, w związku z czym musimy znaleźć sposób, by ustanowić między nimi związek. Nagroda poetycka to jedno z narzędzi, które nam w tych nieustannych i pasjonujących negocjacjach pomaga. Nie jest to, ma się rozumieć, narzędzie doskonałe i ostateczne.
Tym lepiej – dzięki temu już za rok odbędzie się kolejna edycja Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.

Grzegorz Jankowicz
Redaktor dodatku
Partnerzy wydania: Wrocław 2016 Europejska Stolica Kultury | Empik | Nova

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]