Wstęp

Po prapremierowym pokazie opery „Czterech świętych w trzech aktach” Gertrude Stein została zapytana przez dziennikarza, o czym opowiada jej dzieło.

17.05.2015

Czyta się kilka minut

 / Fot. Grażyna Makara
/ Fot. Grażyna Makara

Opera odniosła ogromny sukces, publiczność była zachwycona, choć niektórzy widzowie mieli kłopot ze zrozumieniem poetyckiego przekazu – dziennikarz postanowił więc w ich imieniu poprosić pisarkę o wyjaśnienie. Stein udzieliła intrygującej odpowiedzi: „Jeśli ci się podobało, to znaczy, że zrozumiałeś. Wielu osobom się podobało, czyli wiele osób zrozumiało”.

O czym myślimy, gdy rozmawiamy o poezji? Czy o sensie ukrytym w niecodziennych układach słów i wersów? Czy o pięknie, którego nośnikiem jest język? Czy o ideach, które poetka lub poeta przekazuje czytelnikom? O poetyckich obrazach, pobudzających naszą wyobraźnię? A może o instytucjach, które zajmują się wydawaniem wierszy? O pieniądzach, które są potrzebne, by poezję publikować i promować? O prestiżu, którym cieszą się twórcy uznani przez daną wspólnotę za wybitnych?

Gdy rozmawiamy o poezji, myślimy o wszystkich tych zagadnieniach, jak również o wielu innych, których lista wypełniłaby opasły tom. Każdy z tematów jest ważny, każdy domaga się naszej uwagi, w związku z czym musimy znaleźć sposób, by ustanowić między nimi związek. Nagroda poetycka to jedno z narzędzi, które nam w tych nieustannych i pasjonujących negocjacjach pomaga. Nie jest to, ma się rozumieć, narzędzie doskonałe i ostateczne.

Tym lepiej – dzięki temu już za rok odbędzie się kolejna edycja Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.


Grzegorz Jankowicz
Redaktor dodatku

Partnerzy wydania: Wrocław 2016 Europejska Stolica Kultury | Empik | Nova

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 21/2015

Artykuł pochodzi z dodatku „Silesius 2015