Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Projekt Szpilki

Projekt Szpilki

03.12.2012
Czyta się kilka minut
Drohobycz / Kraków / Warszawa / Lublin / Chicago / Tajpei / Moskwa
W

W ramach Festiwalu After Schulz zaprezentujemy w Chicago projekt Szpilki. Inspiracją dla jego autorki – Anny Kaszuby-Dębskiej – była twórczość graficzna Brunona Schulza.

Współczesne kobiety przekazują autorce „buty z historią”, współtworząc stale powiększającą się kolekcję. Każda kobieta, decydując się na oddanie butów, odpowiada na pytania, które służą do stworzenia języka znaków piktograficznych i kodów QR. Dzięki nim zarówno za pomocą tradycyjnych technik malarskich, jak i nowoczesnych mediów, artystka pozostawia na butach-obiektach ślady. Dzięki nim odbiorca, wchodząc w interakcję z dziełem, podejmuje decyzję o pełnym bądź częściowym zaangażowaniu w proces odczytywania zakodowanych znaczeń. Stworzony język obrazków piktograficznych pomaga w odkodowaniu pewnych ukrytych informacji. Z kolei wygenerowany kod QR pozwala na głębszą interakcję z dziełem, za pomocą aplikacji skanującej w osobistym telefonie komórkowym. Daje to możliwość poznania właścicielki, w pewnym sensie odsłania jej tożsamość.

Ta zabawa jest rodzajem dialogu pomiędzy dwoma różnymi osobami z dwóch innych przestrzeni i czasu, sposobem komunikacji wizualnej pomiędzy kobietą, do której pierwotnie należały buty, a odbiorcą.

Projekt Szpilki jest dostępny dla widza nie tylko w przestrzeni galerii czy w plenerze. Istnieje również w sferze wirtualnej i miejskiej poprzez ekspozycję na billboardach i citylightach.

Druga część projektu – „Kobiety z kręgu Schulza” – realizowana równocześnie, dotyczy realnych kobiet, z którymi pisarz dzielił swe myśli i twórcze idee. Przed dwoma laty autorka rozpoczęła poszukiwania graficznych materiałów archiwalnych. Pierwotnie zależało jej na przedstawieniu sylwetek kobiet z ubiegłej epoki poprzez ocalałe autentyki. Zrodził się również pomysł włączenia do tej wizualnej interakcji kobiet ze świata współczesnej kultury. Zaproszenie przyjęły: Agata Tuszyńska, Angelika Kuźniak, Karolina Szymaniak, Marta Tarabuła, Małgorzata Kitowska-Łysiak, Sylwia Chutnik, Scotia Gilroy, Magdalena Parys, Ariko Kato, Krystyna Krauze, Wiera Meniok. Każda z zaproszonych napisała esej na temat wizerunków kobiet z kręgu Schulza. Teksty można przeczytać na stronie: www.projektszpilki.pl

Anna Kaszuba-Dębska jest absolwentką ASP w Krakowie. Zilustrowała i zaprojektowała około dwustu książek dla dzieci i dorosłych, zrealizowała również kilka filmów animowanych. Wraz z mężem pisarzem Łukaszem Dębskim od 10 lat prowadzi artystyczno-literacką działalność we własnej kawiarni Cafe Szafe w Krakowie.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]