Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Prawo zawsze chroni klienta

Prawo zawsze chroni klienta

19.02.2013
Czyta się kilka minut
Aby klienci banków czuli się bezpieczni, instytucje te muszą przestrzegać Prawa bankowego, które określa m.in. warunki zawieranych przez nie umów, dotyczących np. różnego typu kredytów, lokat czy prowadzenia rachunków bankowych.
P

Prawo reguluje, jak takie umowy muszą być skonstruowane i jakie informacje powinien dostać klient w momencie ich zawierania. Prawo obliguje banki, by dokładnie i precyzyjnie informowały swoich klientów o stosowanych przez nie np. stawkach oprocentowania lokat i kredytów, pobieranych prowizjach i opłatach, terminach dokonywania kapitalizacji odsetek czy stosowanych w danym dniu kursach walut.
Te informacje muszą być podane w sposób ogólnie dostępny, tak aby każdy mógł do nich dotrzeć i z nich skorzystać, zanim jeszcze podejmie decyzję, czy oferta banku mu odpowiada. Dlatego banki szeroko prezentują warunki dotyczące ich produktów w swych oddziałach, umieszczają je na tablicach informacyjnych lub oferują w postaci ulotek, a także ogłaszają na stronach internetowych.
Klient zawsze może dostać informację na papierze, w formie druku. Bank nie może żadnej szczegółowej informacji przed nim ukryć. Osoby, które biorą kredyt, są zawsze informowane np., że w ciągu dwóch tygodni mogą się rozmyślić i bez żadnych konsekwencji rozwiązać z bankiem umowę. Choć to niewygodne dla banku, bo oddaje opłaty i prowizje, musi poinformować o takiej możliwości klienta.
Ważne w umowach są wszystkie szczegóły, w tym daty. Pomyłki działają na korzyść klienta. Niezadowolony z usługi banku może zawsze sprawdzić, czy dane postępowanie jest standardowe, czy też zaistniała sytuacja, która nie mieści się w wyznaczonych regulaminem ramach. Jeśli to ten drugi przypadek, może wymagać zmiany postępowania, bo prawo jest po jego stronie.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]