Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Postawa artystyczna

Postawa artystyczna

14.12.2015
Czyta się kilka minut
Gdzieś w tle politycznej zawieruchy od tygodni toczy się nagonka na dyrektora Starego Teatru Jana Klatę.
Piotr Mucharski / Fot. Grażyna Makara
T

Też przecież polityczna, bo wszelkie artystyczne zarzuty wobec szefa narodowej sceny są tylko próbą uwznioślenia sporu, który ma z kulturą tyle wspólnego, co niedzielny przemarsz zwolenników PiS okraszany monologami prezesa Jarosława Kaczyńskiego. Z Klatą prawica ma kłopot, lewica zresztą też, z czego jasno wynika, że najtrudniej w dzisiejszej Polsce będzie się znaleźć ludziom niesformatowanym, nieprzystającym do żadnego z politycznych obozów.

Kiedy Jan Klata obejmował stanowisko dyrektora, można było przeczytać w mainstreamowych mediach (a więc w domyśle „umiarkowanych”), że jest on „zwolennikiem PiS”. No bo kim mógł być – według rządzących Polską, ściśle wytyczonych, ideologicznych tożsamości – człowiek z różańcem w kieszeni i medalikiem z Matką Boską na szyi? Nawet jeśli „Szewców u bram” zrobił wspólnie ze Sławomirem Sierakowskim z „Krytyki Politycznej”? Potem, już za czasów dyrektorowania, Klata nie był też wcale pieszczochem krytyki o proweniencji lewicowej, bo jego teatr był nie dość „instrumentem zmiany” i niewystarczająco „radykalnie krytyczny”. Był na szczęście nieprzypisany.

Potem doszło do prawicowego wzmożenia, którego pierwszym dostrzegalnym przejawem była groteskowa próba zerwania spektaklu „Do Damaszku”. Dawni koledzy, którzy znaleźli zatrudnienie w mediach „niepokornych”, wykorzystywali w recenzjach informacje pozyskane na stopie prywatnej. W końcu groteska przeszła w nagonkę. List w sprawie odwołania Klaty opublikowała „Gazeta Polska Codziennie”, której krytyczka teatralna, Wanda Zwinogrodzka, została właśnie wiceministrem kultury. Jerzy Zelnik, szykowany podobno na stanowisko następcy Klaty, ostentacyjnie przemaszerowuje przez całą szerokość widowni Starego ku wyjściu, w połowie premierowego spektaklu w reżyserii dyrektora, i pisze dla frondy.pl wzgardliwą recenzję. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poprosiło (jest w prawie) o przesłanie zapisów wideo krakowskich spektakli. Wszystko to rokuje źle.

W sumie nie wiem, czemu padło na Klatę. Może i krakowska aura jest temu winna? Podobną histerię przeżywaliśmy tu kilka lat temu z Capellą Cracoviensis. Zmianie dyrektora artystycznego towarzyszyły te same pohukiwania o kradzieży godnej marki i chwalebnej tradycji. Te same środowiska pisały wówczas o kosmopolitycznym zamachu na dobro narodowe. Tamta rewolucja artystyczna się jednak powiodła, ignoranci dali sobie spokój. Capella pod nową dyrekcją stała się rozpoznawalną europejską marką. Na koncerty walą tłumy. No ale muzyka to abstrakt, kto by jej tam używał do tożsamościowych sporów – Klata robi w słowie, więc ma gorzej, to po pierwsze. Po drugie: Monteverdi i Mozart nie byli Polakami, więc interpretować ich można do granic wyobraźni. Nikt nie doniesie władzy. Jak na razie. ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego”, dziennikarz, publicysta, autor wywiadów, kierownik działu Kultura. W „Tygodniku” od 1988 r., Współtwórca telewizyjnych cykli wywiadów „Rozmowy na...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]