Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Ostrą kreską

Ostrą kreską

18.10.2014
Czyta się kilka minut
Niemiec był poetą radykalnych posunięć semantycznych, autorem wywracającym na nice frazeologie, którymi obłaskawiamy świat.
W

W dwa lata po śmierci Macieja Niemca ukazuje się tom wierszy „Geranium”. Duża część książki to teksty premierowe, nieliczne poeta publikował w „Zeszytach Literackich” i od nich zaczynałem lekturę tego kwartalnika. Niemiec pozostawał na marginesie polskiego życia literackiego. Mieszkając w Paryżu, od czasu do czasu zaglądał do ojczyzny, odwiedzał Kraków i Mikołów. Wydawało się, że stopniowo zaznacza swoją obecność, że jego wiersze spotyka przychylna recepcja. Zwłaszcza że nie był to poeta całkowicie nierozpoznany.
Debiutował w nieodżałowanej Oficynie Literackiej wspaniałym tomem „Cokolwiek, ponieważ” w symbolicznym roku ’89. Lata 90. to czas aktywności wydawniczej, kolejne książki nie przechodziły bez echa, doczekał się Niemiec poetyckich laurów. Jednak brakowało dla niego skali w ówczesnej refleksji krytycznoliterackiej. Nie był ani zanadto „bruLionowy”, ani przesadnie koturnowy. Do swojego pisania przymierzał zgoła inne parametry.
W „Geranium” obecny jest ton nostalgiczno-melancholijny i całkiem sporo ustępów radykalnie krytycznych. Wiersz Niemca pisany jest ostrą kreską, a zarazem apeluje do form niezwykle pojemnych. Ważny z wielu względów dla Niemca Adam Zagajewski w nowym tomie „Asymetria” notuje uwagę: „Aforyzmy, zgoda, ale jak długo można mieć rację?”. Otóż większość wierszy Niemca „ma rację”, oddając pole czystemu liryzmowi przypadku, grozy, tragikomicznej refleksji nad naturą życia. Życie – ten zawsze niewystarczający „stan nasycenia” tragedią – ostatecznie okazuje się przygodną drobnostką, wobec której należy jednak zająć radykalne stanowisko. Maciej Niemiec był poetą radykalnych posunięć semantycznych, autorem wywracającym na nice wygodne frazeologie, którymi obłaskawiamy świat. „Geranium” jest tego dowodem wystarczającym. Szkoda, że autor posunął się o krok dalej, uwiarygadniając literę pisma własną śmiercią.

Maciej Niemiec „Geranium”, Instytut Mikołowski, Mikołów 2014

KRZYSZTOF SIWCZYK (1977) jest poetą i eseistą, tegorocznym laureatem Nagrody Fundacji im. Kościelskich za poetycki tom „Dokąd bądź”. Pisaliśmy o nim obszernie w „TP” nr 41.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]